Med dette kursus får du viden om recovery-orienteret rehabilitering og hvordan man konkret omsætter viden om fx CHIMES i praksis overfor en konkret målgruppe. Kurset har derudover fokus på anvendelsen af metoderne CTI og ICM i et recovery-orienteret og rehabiliterende perspektiv.
Kurset tilrettelægges i samarbejde med Frederiksberg Kommune, og bygges op med afsæt i bostøttemetoderne CTI og ICM.
Kurset tager derfor afsæt i såvel viden om, og principper for, recovery-orienteret rehabilitering, samt bostøttemetodernes manualer. Undervisningen er tilrettelagt, så deltagerne vil modtage undervisning med fokus på viden om, og erfaringer med, recovery-orienteret rehabilitering, CTI, ICM og den traumebevidste tilgang samt andre relevante metoder og tilgange der vil være relevante at anvende i SKP indsatsen fx i Frederiksberg Kommune.
Målgruppe
Kurset er for dig der arbejder i socialpsykiatrien m.v. eller er myndighesrådgivere m.v.
-
Deltageren tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at forstå rehabiliteringsbegrebet i forhold til personer, der har psykiske, kognitive, fysiske eller sociale funktionsnedsættelser/vanskeligheder.
Deltageren tilegner sig grundlæggende færdigheder i rehabiliteringsteori og metodeanvendelse og grundlæggende kendskab til en samarbejdende tilgang til praksis samtidig med, at organisatoriske, økonomiske og samfundsmæssige forhold inddrages. Fokus på borgersamarbejde indebærer også et arbejde med de professionelles positioner.
-
Undervisningen er praksisnær, idet den har fokus på at deltagerne arbejder med at omsætte den viden de har fået gennem undervisningen til praksis, i den specifikke organisatoriske kontekst de arbejder inden for. Det sker særligt i de prøvehandlinger som deltagerne foretager mellem undervisningsgangene, og som der bliver samlet op på og arbejdet videre med i den efterfølgende undervisning.
Det er derfor centralt, at deltagerne på kurset er indstillede på at inddrage egen praksis, udveksle erfaringer og dilemmaer med de øvrige deltagere, og derigennem udvikle deres faglige praksis. Det betyder også, at man for at få det optimale udbytte skal være indstillet på at træne brugen af bostøttemetoderne, og det øvrige indhold i undervisningen, i egen praksis, så den faglige praksis løbende kvalificeres.