Vil du styrke dine kompetencer til metodisk at arbejde anerkendende og ressourceorienteret med børn i dagtilbud?
I dagtilbud er der en række dilemmaer, der kalder på en metodisk og systematisk måde at arbejde med pædagogiske tiltag og indsatser på. Dilemmaerne er komplekse og rækker bl.a. ind i, hvordan vi både kan tage hensyn til det enkelte barns særlige behov og samtidig få den samlede børnegruppe til at fungere som et inkluderende fællesskab, så vi fx undgår utilsigtet forskelsbehandling af minoriteter – både i relationen til børnene og deres familier.
RARRT-principperne er en måde, hvorpå vi systematisk kan arbejde med disse dilemmaer i dagtilbuddets praksis.
Målgruppe
Kurset er for dig, der er pædagogisk medarbejder i dagtilbud
Kurset er på 2 ECTS
-
Når du har gennemført det fagspecifikke kursus,
- Har du viden om og forståelse af relationer som fundament for børns udvikling og trivsel
- Har du viden om og færdigheder i RARRT-principperne som værktøj til at arbejde med relationer
- Kan du arbejde anerkendende og ressourceorienteret med det enkelte barn – herunder børn med diagnosespecifikke forudsætninger
- Er du i stand til at navigere i kulturmøder med børn og forældre i dagtilbud
- Kan du anvende en positivt, relationel tilgang til samarbejdet med forældre
- Kan du etablere bæredygtige fællesskaber med udgangspunkt i alle børns ressourcer
-
- Relationspsykologi
- RARRT-principperne; Relationel, Anerkendende, Ressourcefokuseret og Reflekteret Teori
- Diversitet, herunder kulturmødet med minoritetsdanskere og børn med særlige behov
- Forældresamarbejde