Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Dette kursus for dig, der ønsker at få bedre kendskab til forskellige former for udviklingsforstyrrelser, herunder ADHD og autismespektrumforstyrrelser.
Viden om hvilke forudsætninger socialkognitive udviklingsforstyrrelser giver for individets muligheder for udvikling og trivsel er helt grundlæggende i forhold til at kunne arbejde med muligheder for medborgerskab, recovery og selvbestemmelse, hvilket kan optimeres gennem en kvalificeret pædagogisk indsats.
Med dette kursus vil du blive klædt på til bl.a at kunne vedligeholde,udvikle og samarbejde om læring og udvikling hos mennesker med gennemgribende og /eller socialkognitive udfordringer, bl.a. indenfor ADHD og autismespekteret.
-
Efter endt kursus vil du:
- kunne vedligeholde og udvikle forudsætningerne for læring og udvikling, herunder de social-kognitive funktioner hos mennesker med gennemgribende og /eller socialkognitive udfordringer.
- kunne indgå i et samarbejde om en læringsdifferentieret indsats med eksempelvis kollegaer, forældre, pårørende eller eksterne parter.
- have viden om diagnoser indenfor ADHD og autismespekteret, herunder refleksion over normalitet og afvigelse i det senmoderne samfund.
- have kendskab til målgruppen i et livs-perspektiv eksempelvis i relation til fa-milieliv, uddannelse, fritidsliv og arbejde.
- kunne indhente information, beskrive, analysere og vurdere en læringsdiffe-rentieret indsats, der retter sig mod at optimere læring og udvikling for men-nesker med social-kognitive vanskeligheder.
- kunne vurdere og reflektere over special- og almen pædagogiske arbejdsformer, herunder metoder, materialer og hjælpemidler.
-
- Autismeforståelse (neuropsykologisamt reg. modeller for dataindsamling)
- Sanser og følelser (ex snoezel)
- Stress
- Kommunikation
- Pædagogiske metoder
- Trivsel, læring og udvikling
- Servicelov og magtanvendelse
- Krop og bevægelse
Målgruppe
Pædagoger eller pædagogmedhjælpere som arbejder med mennesker med kognitive udviklingsforstyrrelser.