Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Vil du også understøtte dine kompetencer til at arbejde med specialisering i det social - og specialpædagogiske område?
I det pædagogiske arbejde med mennesker i udsatte positioner, så som mennesker med funktionsnedsættelse, mennesker med psykisk sårbarhed samt anbragte børn og unge, er der brug for særlige rammer og støtte, målrettet medborgerskab, deltagelse og resiliens – dette for at understøtte et liv, der er båret af livskvalitet, selvbestemmelse og deltagelse i sociale fællesskaber.
Særlig stærkt fokus er på pædagogisk faglig kvalitet, hvor den enkelte borger er i centrum, og hvor der arbejdes med pædagogisk faglig kvalitet med afsæt i en recoverytilgang. Dertil kommer fokus på rehabilitering som en helhedsorienteret indsats, der kalder på videnbaserede indsatser og “lovende praksis”.
Målgruppe
Kurset er for dig der arbejder inden for det social - og specialpædagogiske fagområde.
Om kurset
-
Det er målet at du:
- kan håndtere specialpædagogiske paradigmer, herunder professionsforståelse og etik, udviklingsmæssig diversitet og variation i relation til inkluderende og ekskluderende processer.
- kan påtage sig ansvar for samarbejds- og gruppeprocesser i det mono- og tværfaglige felt, i forhold til sociale og organisatoriske specialpædagogiske opgaveløsninger.
- kan identificere specialpædagogikkens egenart i relation til almenpædagogikken.
- mestrer at samarbejde om en læringsdifferentieret indsats, der fremmer inklusion og som rummer overvejelser i forhold til den enkelte og til netværket omkring den enkelte.
- har viden om specialpædagogik i samtiden, herunder indsigt i såvel det formelle grundlag (lovgivning, konventioner etc.) som indsigt i de organisatoriske og samfundsmæssige betingelser.
- kan reflektere over normalitet og afvigelse samt funktionsnedsættelser og diagnosticering i den specialpædagogiske kontekst i historisk og nutidigt perspektiv.
-
- Organisationssyn, paradigmer og vidensgrundlaget for styring af specialiserede indsatser og at være fagprofessionel i en senmoderne offentlig organisation.
- Organisatoriske kompetencer til at løse kerneopgaven – et samvirke mellem systemer og livsverdener.
- ICF – VUM – BUM og den danske model for kvalitet på det sociale område. Udredningstemaerne i VUM som konstituerende for mål og indsats.
- Kerneopgaven som målbevidst praksis med forvaltnings-indsigter; handleplaner, indsats, opfølgning og dokumentation – herunder lovgivning og konventioner.
- Målbevidst og begrundet praksis; vidensinformeret praksis og dokumentation (målhierarkier og SMART(E)-mål).
- En dokumentations-praksis, der understøtter at faglige observationer og notater knyttes til borgerens indsatsmål og delmål – med afsæt i fælles faglige begreber.
- Koblingskompetencer; om bestiller/udfører-relationen og relationel koordinering i det tværgående samarbejde. Samvirkende indsatskoordinering – internt og eksternt.
- Kvalitet i indsats og praksis; faglig-, organisatorisk- og borgeroplevet kvalitet.
- Systematisk faglig kvalitetsudvikling som en del af en vidensinformeret praksis og indsatsudvikling.
- Afledte etiske perspektiver og refleksioner fra modulets vidensgrundlag som beslutnings-støtte for faglige vurderinger – den professionelle dømmekraft.