Konferencen: Uddannelser der mærkes 2025
- Veje til studieengagement, læring og trivsel
På Absalons uddannelsesfaglige konference kan du se frem til en dag, hvor vi vil inspirere hinanden med viden og gode eksempler på veje og værktøjer, som kan styrke studerendes læring, engagement og trivsel i undervisningen og i læringsrummet mere generelt - uanset fag og uddannelsesretning. Dagen vil bestå af både oplæg og workshops, hvor du som deltager får en aktiv rolle, og rig mulighed for at netværke og sparre med kolleger på tværs af uddannelsessektoren.

Mandag den 13. januar 2025 kl. 9.30 - 15.30
Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse
Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Tilmeld dig her - Pris: 650,- kr.
Mangfoldigheden blandt den unge generation af studerende er stor – og underviserrollen og institutionernes praksis er tilsvarende under løbende forandring. Det kræver, at vi som uddannere og uddannelsesinstitutioner er fleksible og villige til at tilpasse vores metoder og ressourcer for at skabe et inkluderende og støttende læringsmiljø.
Men hvordan kan vi imødekomme de stigende krav til at agere anderledes? På konferencen bliver du klogere på, hvordan du kan arbejde med den unge generation og de paradokser, som kendetegner den. Gennem videndeling og dialog får du konkrete værktøjer og inspiration til, hvordan du kan skabe et læringsrum og en praksis, som imødekommer disse udfordringer.
Som deltager er du med i videndelingen om bl.a.:
- De studerende – paradoksernes generation
- Det trygge læringsrum gennem aktionslæring
- Konflikthåndtering i studiegrupper
- Potentialet i simulationsdidaktik
- Relations- og fællesskabsdannelse i undervisningen
Konferencen er for dig, som er optaget af didaktik og uddannelsesudvikling gennem dit arbejde som underviser, leder, vejleder, konsulent eller lignende.
Program
9.30
Ankomst og morgenmad
10.00
Velkomst
v. Camilla Wang, Rektor for Professionshøjskolen Absalon og forkvinde for Danske Professionshøjskoler
10.10
Paradoksernes generation – En skitse til at forstå og arbejde med dem
v. Stina Vrang Elias, administrerende direktør, Tænketanken DEA
At tænde lyset i de studerendes øjne er enhver undervisers drug. Det er dét, som lærere og undervisere lever for. Men hvad kendetegner den nye generation? Hvordan får man dem til at gnistre af læringslyst og uddannelsesglæde? I oplægget vil Stina Vrang Elias trække på analyser og forskning, som tegner et billede af en generation præget af paradokser. Fx søger de unge handlefrihed, men bliver usikre af de mange valg, ligesom de efterspørger dygtige undervisere, men har ikke automatisk respekt for autoriteter.
10.35
Forventninger og fællesskab – set fra de studerendes perspektiv
v. Lucas Otterstrøm Hyttel, Forperson for Organisationen for Professionshøjskolestuderende og studerende på sygeplejerskeuddannelsen, Professionshøjskolen Absalon
Studenterperspektiv og fortællinger om hvilke greb man kan tage, for at fremme studerendes trivsel, læring og motivation under uddannelse. I oplægget vil Lucas Otterstrøm Hyttel give os indblik i hvordan det er at være studerende i 2025, og dele sit blik på antagelserne omkring studerende med funktionsnedsættelser. Lucas kommer også med sit bud på hvordan studerende, undervisere og uddannelsesinstitutioner sammen kan skabe gode og trygge undervisningsmiljøer, gennem forventningsafstemning og fælles forpligtelser
10.55
Pause
11.15
Hvordan støtter vi alle studerendes læring?
v. Astrid Hestbech, lektor i Center for pædagogik og underviser på lektorkvalificeringsprogrammet på Professionshøjskolen Absalon
Som undervisere møder vi studerende med nye forventninger til både undervisningen og underviseren, samtidig med at vi står overfor et stort pensum. Hvad betyder det for vores undervisning? Vi vil undersøge, hvordan vi på uddannelser kan arbejde med differentiering og variation for at støtte alle studerendes læring.
11.45
Det trygge læringsrum
v. Pernille Dam Reinhold Sørensen, underviser, SOSU H
Få et kig ned i vores værktøjskasse hos SOSU H og hør hvordan fælles forberedelse, det pædagogiske skemas tydelige ramme, den røde tråd samt aktionslæring, kan være medvirkende til at skabe et trygt læringsrum, hvor eleverne trives og er aktivt deltagende.
12.10
Frokost
13.00
Workshops
Workshop vælges ved tilmelding. Se beskrivelse nedenfor.
14.30
Pause
14.50
Fælles afrunding med paneldebat
v. Camilla Wang, Rektor for Professionshøjskolen Absalon og forkvinde for Danske Professionshøjskoler
15.30
Tak for i dag
Workshops
-
Værter: Søren Lindevall Kristiansen, projektleder, Professionshøjskolen Absalon og Ditte Maria le-Fevre, skuespiller og facilitator.
Hvordan håndterer vi studiegrupper i vanskeligheder og den nye generation af unge? Denne workshop indledes med et kort oplæg om, hvordan Absalon arbejder med studiegrupper i samarbejdsvanskeligheder. Efterfølgende får deltagerne mulighed for at afprøve input og idéer til, hvordan man som underviser/studievejleder/leder kan støtte studerendes håndtering af konflikter i studiegruppen, når fire skuespillere agerer en studiegruppe i vanskeligheder.
-
Vært: Vibeke Røn Noer, Uddannelseschef, ph.d., Regionshospitalet Gødstrup
Hvad er potentialerne i simulationsundervisning, og hvordan forløser man dem? Få en introduktion til simulationsdidaktikken og dens virkemidler og faldgruber. Bliv klogere på, hvordan du didaktisk kan understøtte studerendes læringsudbytte og professionelle udvikling gennem simulationsundervisningen.
Efter dette indledende oplæg deltager du i én af følgende simulationsworkshops (som du vælger ved tilmelding)
A. Simulationsworkshop: Skab inddragende undervisning med prototyper og virtual reality
Værter: Underviserteam fra Zealand - Sjællands erhvervsakademi bestående af Daniel Askengreen Hansen, adjunkt på bygningskonstruktøruddannelsen, Jacob Juan de Churruca-Colon, adjunkt på bygningskonstruktøruddannelsen, Helle Hauskov, projektleder FABLAB Danmark og Henrik Mikkelsen, lektor.
I denne simulationsworkshop vil vi udforske, hvordan virtual reality (VR) kan skabe engagerende læringsoplevelser med eksempler fra bygningskonstruktøruddannelsen på Zealand. Vi viser, hvordan teknologien kan visualisere komplekse emner og gøre undervisningen interaktiv og tilgængelig på tværs af fagområder. Derudover ser vi på, hvordan Makerspaces bruger materialisering af prototyper som didaktiske værktøjer. Som deltager får du mulighed for at afprøve teknologier og metoder, hvilket skaber grundlag for dialog og perspektivering til egne uddannelser.
B. Simulationsworkshop: Virtual reality som forberedelse på ansvaret for liv og død
Værter: Underviserteam fra VIA University College bestående af Gitte Nielsen, lektor, sundhedsadministrativ koordinator-uddannelsen, Christine Tram Widmer, lektor, sygeplejerskeuddannelsen, Ida Lunddahl Bager, lektor, sygeplejerskeuddannelsen og Vibeke Røn Noer, Uddannelseschef, ph.d., Regionshospitalet Gødstrup.
I denne simulationsworkshop vil vi, med eksempler fra uddannelser på VIA University College, arbejde med VR-simuleringer. Vi er ikke bange for at eksperimentere – og i workshoppen vil du få mulighed for at få indblik i de bagvedliggende overvejelser om anvendelse af VR i undervisningen, afprøve VR-simulering af hjertelungeredning (HLR) samt simuleringer der går tæt på egne hjerteslag og den frygt der kan knytte sig til at stå som nyuddannet med et stort ansvar.
C. Simulationsworkshop: Hallo! Tag lige telefonen – mails og telefonsamtaler i det professionelle sundhedsarbejde
Værter: Underviserteam fra Professionshøjskolen Absalon bestående af Anders Thomsen, lektor, sundhedsadministrativ koordinator-uddannelsen og Pelle Roesen, lektor, sundhedsadministrativ koordinator-uddannelsen.
I denne simulationsworkshop vil du opleve hvordan vi på Absalon sikrer, at de studerende på den sundhedsadministrative koordinator-uddannelse, bliver både komfortable med, og præcise i, deres anvendelse af mail og telefon i en professionel kontekst. Du får indblik i hvordan vi træner telefonsamtaler med fokus på kommunikation, når der skal være styr på både nærhed og det juridiske, som fx tavshedspligten. Se også hvordan ChatGPT bruges til simulation af mailkorrespondance.
-
Værter: David Hansen Ph.d. i ledelse med erfaring som organisationsforsker og rådgiver, solid baggrund som underviser og facilitator, og tidligere formand for Spejderne, og Brian Øland, direktør for Team Tours med 15 års erfaring med at skabe klassefællesskaber.
Få inspiration til hvordan du, som underviser, nemt kan bidrage til studerendes/elevers relations- og fællesskabsdannelse gennem konkrete værktøjer og små greb i undervisningen.
I denne workshop præsenteres du for værktøjer til at styrke fællesskabet i klasser gennem undervisningen. Som underviser får du konkrete redskaber til at fremme relations- og fællesskabsdannelse blandt eleverne/de studerende. Vi fokuserer på, hvordan undervisningens form og underviserens faciliterende rolle kan styrke fællesskabet på holdet. Workshoppen er praktisk orienteret og giver deltagere mulighed for at afprøve teknikker, der nemt kan integreres i den daglige undervisning