Konferencen: Uddannelser der mærkes 2026
- veje til studieengagement, læring og trivsel
Tirsdag den 20. januar 2025 kl. 9.30 - 15.30
Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse
Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Tilmeld dig her - Pris: 650,- kr.
Hvordan skaber vi rammer, der styrker de studerendes trivsel, engagement og læringsfællesskaber? Og hvordan kan vi som undervisere og fagprofessionelle blive klogere på de dynamikker, der former unges liv og studiehverdag?
På Absalons uddannelsesfaglige konference 2026 stiller vi skarpt på netop disse spørgsmål. Gennem inspirerende keynote-oplæg og workshops får du nye perspektiver på unges mistrivsel, engagement drevet af mening og på undervisningsformer, der kan åbne for stærkere dialoger, dybere praksiserfaringer og mere inkluderende studiefællesskaber.
Dagen giver dig mulighed for at kombinere ny viden med konkrete metoder, refleksion og erfaringsudveksling med kolleger på tværs af uddannelsesfeltet.
Som deltager får du inspiration til bl.a.:
- At forstå unges mistrivsel i et nyt lys - og hvordan vi undgår at sygeliggøre normale ungdomserfaringer
- At arbejde med engagement drevet af mening og fællesskab i undervisningen
- Hvordan mikrosimulation kan styrke dialoger i undervisning, møder og professionel praksis
- Nye måder at sætte praksis i centrum for de studerendes læring og erfaringer
- Underviserens rolle og positionering som nøglen til sunde og inkluderende studiefællesskaber.
Konferencen er for undervisere, ledere, vejledere, konsulenter og andre, der arbejder med didaktik, uddannelsesudvikling og studerendes trivsel og engagement.
Program
09.30
Ankomst og morgenmad
10.00
Velkomst
v. Daniel Schwartz Bojsen, direktør for Sundhed, Social og Engineering
10.10
En ny forståelse af unges mistrivsel: Modspil til sygeliggørelsen af unges liv
Unges mistrivsel er allevegne. Men forstår vi den måske helt forkert? Joachim Meier viser med udgangspunkt i sin forskning, at vi i dag risikerer at sygeliggøre erfaringer og tilstande, der ofte er helt normale reaktioner på ungdomslivet.
Med udgangspunkt i interviews med gymnasielever, sociologiske samtidsdiagnoser og eksistentiel filosofi leverer Joachim Meier et modspil til sygeliggørelsen af unges liv. Hør blandt andet om 10 pejlemærker, der er relevante uanset om du er forælder, fagprofessionel, leder – eller selv ung.
Foredraget tager afsæt i bogen "En ny forståelse af unges mistrivsel" (Akademisk Forlag, 2025).
Joachim Meier er Ph.d., autoriseret psykolog, ekstern lektor ved Psykologisk Institut og konsulent ved Clavis Erhvervspsykologi.
11.30
Pause
11.45
Paneldebat: Forstår vi unges mistrivsel forkert?
Hvordan opleves Joachim Meiers pointer, når de møder virkeligheden blandt de studerende selv? I paneldebatten inviteres studerende til at dele deres perspektiver på risikoen for at sygeliggøre almindelige ungdomserfaringer. Sammen med Joachim Meier drøfter de, hvordan hans pointer genkendes, udfordres og nuanceres af de unges egne erfaringer med trivsel og mistrivsel.
12.15
Frokost
13.00
Workshops
Workshop vælges ved tilmelding. Se beskrivelser nedenfor.
14.15
Pause
14.35
Meningsfuldhed er grundlaget for kollektivt engagement
Vi arbejder utrætteligt og passioneret på at skabe de bedste betingelser for de studerende, fylde de halvtomme klasserum og få dem til at engagere sig. Men hvorfor er det så svært – og hvad kan vi gøre ved det?
Jakob Egholm Feldt tager os med på en rejse tilbage i tiden og viser, hvordan vækstbetingelser blev grundlaget for engagement, læring og trivsel. Vi får en forståelse af, hvordan mening og vækstbetingelser ikke altid er det samme, og hvordan ”god mening” kan være en stærkere motivation end ”gode betingelser”.
Jakob Egholm Feldt er professor i historie på Roskilde Universitet og medstifter af forskningscenteret RUC-PPL. Han har modtaget Roskilde Universitets undervisningspris i både 2017 og 2023 samt den nationale undervisningspris i 2021.
15.30
Tak for i dag
Workshops
-
Deltag i Frederikke Larsens workshop og oplev, hvordan mikrosimulation kan styrke dialoger i undervisningen, på møder og i professionel praksis. Du får mulighed for at afprøve eksemplarisk træning, hvor du øver korte samtalesekvenser og får konkrete erfaringer, du kan tage med videre.
Efter workshoppen inviterer Frederikke til en samtalesalon med studerende fra Absalon, hvor vi spørger: ”Hvad er på spil, når man deltager i simulationsundervisning?”
Frederikke Larsen er uddannet pædagog, konsulent og forfatter med 10 års erfaring med simulation. Hun underviser bl.a. på diplommodulet ”Kommunikativ Simulationstræning” i samarbejde med Københavns Professionshøjskole.
-
Selvom professionsuddannelser veksler mellem teori og praksis, dominerer ofte tanken om, at ”viden” er det afgørende udgangspunkt. Men hvad hvis praksis i stedet skal spille førsteviolin?
I denne workshop introducerer Alexander von Oettingen en ny uddannelsesfilosofi, hvor praksis ikke blot er et supplement, men selve udgangspunktet for læring. Vi diskuterer, hvordan de studerendes erfaringer i praksis kan være drivkraften i læringen – frem for blot at blive analyseret gennem teori.
Alexander von Oettingen er dr.pæd. og rektor ved Professionshøjskolen UC Syd.
-
Hvordan kan vi som uddannere skabe rammer, der styrker studiefællesskaber og fremmer faglig trivsel på de videregående uddannelser?
Med afsæt i viden om fællesskab, inklusion og faglig trivsel, herunder UDL-principper (Universelt Design for Læring), sætter vi fokus på, hvordan fællesskaber kan styrkes gennem inkluderende didaktik og refleksion over uddannerens rolle i et bredt perspektiv. Workshoppen bringer også pointer om bias og kategorisering i spil: Hvordan påvirker vores egne (ubevidste) forklaringsmønstre arbejdet med studerende, og hvordan kan vi udvikle interkulturel kompetence, der åbner fremfor at lukke for fællesskabsdannelse?