1800 gymnasieelever har fået indsigt i køn, samtykke og seksualitet gennem Absalons brobygningsforløb
Over de sidste tre måneder har undervisere fra Professionshøjskolen Absalon undervist elever fra syv gymnasier i Region Sjælland. Eleverne har deltaget i workshops om seksualitet, køn og samtykke. Brobygningsforløbet, som har haft deltagelse af omkring 1800 gymnasieelever, har skabt refleksion, engagement og i nogle tilfælde også inspireret elever til at ville søge ind på pædagog- eller sygeplejerskeuddannelsen.

Workshops der skaber refleksion og engagement
Gennem forløbet har gymnasieelever fra bl.a. Roskilde Katedralskole, Himmelev Gymnasium, Stenhus Gymnasium, Odsherred Gymnasium, Slagelse Gymnasium, Nykøbing Falster Katedralskole og Høng Gymnasium og HF deltaget i workshops med fokus på:
- Sex og seksualitet (faciliteret af undervisere fra pædagoguddannelsen)
- Grænser og samtykke (faciliteret af undervisere fra pædagoguddannelsen)
- Køn i et sundhedsfagligt perspektiv (herunder kønssygdomme, menstruationscyklus og prævention, faciliteret af undervisere fra sygeplejerskeuddannelsen)
Forløbet afsluttede med et "brag af en dag", hvor underviserne endda blev mødt af applaus fra elever og lærere.
Ny viden og åbne samtaler gav gymnasieelever en aha-oplevelse
Flere gymnasieelever oplevede, at workshopforløbet gav dem ny indsigt og en anderledes tilgang til emner, de sjældent taler om i skolen. "Der er ingen, der har snakket med os om sex på den måde før – det er virkelig fedt!" sagde en af deltagerne. En anden elev fremhævede undervisningsformen: "Vi er aldrig blevet undervist sådan før, det var virkelig godt." Også underviserne gjorde indtryk på eleverne: "De er totalt cool – det er nice!"
Flere af gymnasieeleverne viste så stor interesse for forløbet, at de efterfølgende tog kontakt til underviserne for at høre mere om pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen.

Sammenhængen mellem workshops og professionsfaglighed
Absalons undervisere koblede workshopsene direkte til professionsfagligheden for både pædagoger og sygeplejersker.
Underviser på pædagoguddannelsen Naia Hawes forklarer: ”Pædagoger spiller en central rolle i deres målgruppers trivsel, herunder deres seksuelle sundhed og udvikling. Som både omsorgs- og myndighedspersoner har pædagoger et ansvar for at skabe trygge rammer, hvor f.eks. børn og unge kan udvikle en sund forståelse af krop, grænser, relationer og seksualitet.”
Mette Berggreen, der også underviser på pædagoguddannelsen, supplerer: ”Jeg har i min workshop knyttet samtykkeloven / samtykke og grænser til den pædagogiske faglighed, der berører anerkendelse, empati og omsorg samt de sociale relationers betydning for udvikling, dannelse, trivsel og læring – men også for helbredet og livskvaliteten.”
Hvad så nu?
Evalueringerne fra forløbet har været overvældende positive, og der er stor interesse for at gentage initiativet i fremtiden. Underviserne oplevede en stor nysgerrighed fra eleverne, som ikke bare lærte nyt om samtykke og seksualitet, men også blev inspireret til at tænke over fremtidige karriereveje.
Absalons brobygningsforløb viser, hvordan professionsuddannelserne kan spille en vigtig rolle i både uddannelsesvejledning og formidling af vigtige samfundsemner.

Læs mere om pædagoguddannelsen