Gå til hovedindhold

Kursus ABC af funktionel grammatik i skolen

Dette kursus er for dig der ønsker at dykke ned i grammatikundervisningen og dens potentiale og udforske hvordan du som underviser kan gøre den mere meningsfuld og engagerende for eleverne.

Uanset om grammatikundervisning fylder meget eller lidt i timerne, er den sjældent den mest populære både hos eleverne og hos lærerne. Alligevel rummer grammatikken et stort potentiale for at styrke sprogforståelsen og kommunikationsevnen.

Det får du ud af kurset

Med dette praksisnære kursusforløb kommer du til at forstå logikken bag funktionel grammatik, hvilken rolle den spiller i sprogindlæringen, og hvordan den kan være med til at gøre din sprogundervisning bedre. Du vil dykke ned i, hvordan grammatikken ikke bare kan være en samling regler, men et værktøj til at forstå og bruge sproget mere effektivt. 

Kurset giver dig indblik i funktionel tilgang på flere planer: på aktivitets-, lektions-, forløbs- og årsplan. Du får konkrete greb til at tilrettelægge og gennemføre funktionel grammatikundervisning. 

Tilrettelæggelse 

Kurset består af tre workshops for sproglærere, svarende til i alt 16 lektioner. Der er tale om to dage á 6 lektioner og en dag á 4 lektioner

Kurset inddrager din egen praksis. Mellem undervisningsgangene ligger der afprøvninger så du får mulighed for at udforske og eksperimentere med de nye tilgange parallelt med forløbet. 

Fagligt indhold 

Funktionel grammatik: 

  • Hvad er funktionel grammatik? 
  • Hvilken grammatik er velegnet til funktionel undervisning? 
  • Hvad gør en aktivitet funktionel? 
  • Hvordan kan man redesigne grammatikøvelser til at være mere funktionelle? 

Funktionel grammatikundervisning: 

  • Hvad bruges funktioner til? 
  • Hvordan kan formelle og funktionelle aktiviteter kombineres i undervisningen? 
  • Hvilken rolle spiller kontekst i grammatikundervisningen? Hvordan giver grammatikundervisning mest mening? 
  • Hvordan kan grammatikundervisningen integreres i et eksisterende forløb? 
  • Hvordan hænger skriftlige elevprodukter og grammatikundervisning sammen? 
  • Kan man indtænke grammatik i undervisningen på en årsplan? 

Målgruppe 

Fremmedsproglærere, sprogvejledere. 

Kurset kan også være relevant for dansklærere og lærere i dansk som andet sprog.