Afgangsprojektet afslutter uddannelsen og skal dokumentere, at uddannelsens mål for læringsudbyttet er opnået.
Fokus er således på analyse, refleksion, vurdering samt håndtering af faglige problemer gennem anvendelsen af relevante teorier, metoder og forskningsresultater.
Afgangsprojektets emne skal ligge inden for diplomuddannelsens faglige område og skal formuleres, så eventuelle valgfag, herunder også valgfag taget uden for uddannelsen, inddrages. Institutionen skal desuden godkende emnet.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning Børns sprog
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- have viden om forskningsbaserede teorier om børns sprogtilegnelse og kommunikative udvikling
- kunne reflektere over læringsmiljøets betydning for børns sprogtilegnelse og kommunikative udvikling
- have indsigt i forskellige metoder til at undersøge, kvalificere og udvikle sprogindsatser
- kunne reflektere over forskellige evalueringsmetoder samt vejledningsfunktioner
-
- kunne begrunde relevante sprogindsatser rettet mod forskellige målgrupper
- kunne anvende teorier, metoder og begreber til at analysere og kvalificere sprogindsatser
- kunne vurdere relevans samt fordele og ulemper ved forskellige evalueringsmetoder og - tilgange
- kunne varetage rollen som sprogvejleder overfor forældre og øvrige relevante samarbejdspartnere
-
- rammesætte, planlægge, gennemføre, kvalificere, evaluere og videreudvikle sprogindsatser
- håndtere sprogindsatser på individ - og gruppeniveau
- indgå i samarbejdsrelationer m.h.p. udvikling af sprogindsatser
- varetage og udvikle rollen som sprogvejleder