Med afgangsprojektet afsluttes uddannelsen med retning Læsevejledning i grundskolen.
Afgangsprojektet skal demonstrere teoretisk læsefaglig viden og videnskabeligt forankrede kompetencer inden for skriftsprogstilegnelse, skriftsprogsudvikling og -undervisning, herunder at kunne identificere, vurdere og handle på skriftsproglige problemstillinger i praksis.
Projektet skal afspejle kompetencer inden for professionel vejledning i forhold til skriftsproglige didaktiske tiltag målrettet relevante elev- og faggrupper.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning Læsevejledning i grundskolen
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- har indsigt i teori og viden om afkodning og sprogforståelse i læsning samt om vanskeligheder med læsning og skrivning
- har indsigt i teori om læse-, stave- og skriveudvikling, herunder skriftsprogsdidaktik fra 0. – 10. klasse
- har viden om evalueringsformer og vejledningsteori og -metoder
-
- kan analysere og vurdere elevers læse-, skrive- og staveudvikling
- kan vejlede omkring tilrettelæggelse og gennemførelse af differentieret skriftsprogsundervisning i 0.-10. klasse
- kan vejlede i formativ anvendelse af test- og evalueringsresultater
-
- kan formidle og kommunikere viden om læsning og skrivning til kolleger, ledelse og forældre
- kan vejlede om skriftsprogstilegnelse, skriftsproglig udvikling og skriftsprogsundervisning fra 0. - 10. klasse
- kan identificere, afdække og vejlede i målrettede tiltag for elever med skriftsprogsvanskeligheder 0.-10. klasse
- kan forestå den løbende udvikling af handleplaner og didaktiske tiltag for skriftsprogsundervisning i dansk og andre fag