Med afgangsprojektet afsluttes uddannelsen med retningen matematikvejleder.
I afgangsprojektet får du anledning til at vise, hvordan du kan kvalificere matematiklærere undervisning.
Samtidigt kvalificerer du dig til at varetage udviklende, rådgivende, koordinerende og styrende funktioner i forbindelse med skolens undervisning i matematik.
Gennem afgangsprojektet fordyber du dig og formidler dine kompetencer til at planlægge, gennemføre, evaluere og analysere undervisning og undervisningsaktiviteter inden for matematik - med særligt fokus på at kunne vejlede kolleger og ledelse.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning matematikvejleder
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- Har viden om professionsrelaterede didaktiske problemstillinger i matematikfaget og kan reflektere over hvordan den viden kan bruges i praksis.
- Har faglig og fagdidaktisk viden samt praksiserfaringer indenfor disse områder.
- Har indsigt i udviklingsprojekter og aktuel forskning inden for matematikundervisningen.
- Har indsigt i teorier og metoder vedrørende kollegiale læreprocesser og vejledning af kolleger.
-
- Kan vejlede kolleger og ledelse om matematikundervisningens indhold, metoder og materialevalg.
- Kan identificere matematikdidaktiske problemstillinger og vejlede kolleger og ledelse om læreprocesser og undervisning i matematikfaget.
- Kan udvikle skolens praksis på baggrund af fagdidaktisk forskning og udviklingsarbejde.
- Kan analysere, dokumentere, vurdere og evaluere matematikundervisningspraksis og foreslå begrundede handlemuligheder.
-
- Kan kombinere matematikfaglig viden med didaktisk viden til identifikation af, refleksion over og vurdering af problemstillinger i praksis.
- Kan igangsætte og stimulere den matematikfaglige debat og tage initiativ til udviklingsarbejder.
- Kan vejlede om matematiskdidaktiske perspektiver i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af matematikundervisning ud fra fælles mål.
- Udvikle og vedligeholde en evalueringskultur for matematikfaget på skolen.