Gå til hovedindhold

To workshops for lærere og pædagoger i skolen Elever med høj begavelse - udvikling af pædagogisk praksis der udfordrer og inkluderer alle elever i klassen

Dette kompetenceudviklingsforløb fokuserer på, hvordan du kan udvikle inkluderende læringsmiljøer, der udfordrer og motiverer alle elever, herunder også dem med høj begavelse.

Forløbet præsenterer konkrete greb til at tilrettelægge undervisning, der motiverer og udfordrer alle klassens elever på deres aktuelle niveauer, og giver desuden viden om, hvordan høj begavelse kan vise sig på forskellige måder.

Baggrund

Den danske folkeskole og undervisningstradition er forankret i en fællesskabstænkning. Men det kan være svært at etablere inkluderende læringsmiljøer og gode deltagelsesmuligheder for alle, når der er stor diversitet i elevernes læringsforudsætninger. 

Undersøgelser har vist, at elever med høj begavelse kan underpræstere i forhold til deres faglige niveau for at passe ind i klassens fællesskab. Det kan have negative konsekvenser for deres læring og trivsel, og elever med høj begavelse kan dermed være i risiko for at opleve skolevanskeligheder.

Målgruppe

Lærere og pædagoger i skolen