Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Arbejdet med børn, unge og voksnes seksualitet i det pædagogiske felt handler om holdninger og mindset og om seksualpolitik med sigte på børnenes, de unges og borgernes kønsidentitet, seksualitet og livskvalitet.
Arbejdet som seksualvejleder rækker derfor både ind i relationen til børnene, de unge og de voksne – men også ind i den samlede organisation og ud i de eksterne samarbejder. Dit arbejde som seksualvejleder kalder derfor også på, at generel praksis udvikles i forhold til seksualvejledning.
Med dette kursus får du bl.a kompetencer til at udvikle din egen og andres praksis som en del af den samlede indsats knyttet til seksualvejledningen.
Dette kursus på 1,5 ECTS er en del af uddannelsen til seksualvejleder.
Om kurset
-
- Viden om og forståelse for kompleksiteten i vejlederrollen, samt kan reflektere over sine egne muligheder og begrænsninger som vejleder i praksis
- Kompetencer til at demonstrere viden om indhold i og formål med seksualpolitik i praksis samt vise forståelse for formidling af og undervisning i tabuiserede emner
- Indsigt i udviklings- og læreprocesser på både individ- og gruppeniveau og kan reflektere over denne viden i undervisnings- og vejledningssammenhænge
- Kompetencer til at vurdere og begrunde sin vejlederidentitet, rolle og funktion i praksissammenhæng
- Kompetencer til at implementering og vedligeholdelse af seksualpolitikker i praksis
- Kompetencer til at anvende viden om udviklings-, forandrings- og læreprocesser i forhold til borgere, pårørende og andre samarbejdspartnere
- Kompetencer til at påtage sig rollen som vejleder i seksualitet i organisatorisk sammenhæng
- Kompetencer til at udvikle egen og andres praksis i forhold til at sikre borgeres udvikling og trivsel samt igangsætte organisatoriske strategier, så seksualitet er en del af den fælles forståelsesramme – dette også i tværprofessionelle sammenhænge
-
- Vejlederrollen og identitet i en organisatorisk kontekst
- Socialpolitik – formål og indhold
- Forandringsprocesser og udvikling af praksis