Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Interesserer du dig for arbejde med børn og unges fællesskaber og det inkluderende pædagogiske arbejde inden for 6-18 års området i SFO, klub eller skole? Dette kursus gør dig kvalificeret til at arbejde med lige netop dette.
På dette kursus arbejder vi med børne- og ungdomsfællesskaber i både det inkluderende pædagogiske arbejde og det almene fritidspædagogiske arbejde. På kurset vil du få viden om børn og unges perspektiver, deltagelsesmuligheder og praksisfællesskaber. Hertil vil du få viden om, hvordan du understøtter det pædagogiske arbejde med børn og unges fællesskaber på tværs SFO, skole og i børn og unges hverdagsliv på tværs af interessefællesskaber, årgangsfællesskaber og venskaber.
Målgruppe
Kurset er for dig, der ønsker mere viden om samt at udvikle pædagogisk arbejde med blik for børn og unges deltagelsesmuligheder i deres skole- og fritidsliv, så alle trives og oplever sig som en del af et fællesskab
Kurset er på 1,5 ECTS
Kurset kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om kurset
-
- Du får viden om social inklusion, fællesskabsforståelser og deltagelsesmuligheder samt måder at arbejde med børn og unges perspektiver gennem deltagelse, involvering og inddragelse af børn og unge
- Du kan reflektere over og arbejde med børns perspektiver og inddrage disse aktivt i det pædagogiske arbejde, fx i forbindelse med udvikling af faglige aktiviteter og til at understøtte alle børn og unges deltagelse i fællesskaber
- Du kan fagligt begrunde og udvikle det pædagogiske arbejde gennem inddragelse af børns perspektiver med henblik på at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og unge
-
- Børn og unges deltagelsesmuligheder som afgørende for trivsel og udvikling gennem viden og indsigt i forskellige forståelser af deltagelsesbegrebet. Hertil måder at arbejde med deltagelse, inddragelse og involvering af børns perspektiver
- Analyser af pædagogisk arbejde der understøtter, hvordan børn og unge danner fællesskaber i et fælles liv med hinanden på tværs ad institutions- og hverdagsliv. Fx på tværs af klassens fællesskaber, aldersheterogene fællesskaber og interessefællesskaber
- At udvikle pædagogisk arbejde ved at blev bedre til at navigere i og balancere mellem voksenstyrede og børneinitierede aktiviteter, der skaber betingelser og rammer for, at børn og unge oplever et meningsfuldt hverdagsliv
- Arbejde med dialoger om det gode og svære børne- og ungeliv. Det kan fx ved at arbejde med at sætte ord på svære samtaler, grænseoverskridende oplevelser, stjernestunder eller svære stunder