Er du også optaget af, hvad den pædagogiske rolle er i forhold til ny udsathed blandt børn og unge?
Med dette kursus vil du få viden om, hvordan du arbejder med ny udsathed blandt børn og unge i skolen, SFO'en eller fritidsklubben.
Ny udsathed kalder på et fokusskifte fra at forstå problemet med unges mistrivsel, depression og angst ud fra et individuelt perspektiv til at forstå problemet som noget, der har at gøre med fællesskab, rammer, tid og samfund.
Ny udsathed må forstås som et udtryk for præstationskultur, tempo og tendens til psykologisering af problematikker i forhold til mistrivsel.
Pædagoger spiller en central rolle i relation til både forebyggelse af mistrivsel og i forhold til at arbejde med pædagogiske greb og indsatser, når børn og unge ikke trives.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder som pædagog i skole, i SFO og i fritidsklub.
Om kurset
-
- viden om fællesskabers betydning for børn og unges udsathed
- viden om og færdigheder til at identificere mistrivsel og udsathed
- kompetencer til at arbejde med pædagogiske greb og indsatser i forhold til barnet og den unges (mis)trivsel
- viden om og færdigheder til tværprofessionelt samarbejde.
-
- Målgruppeforståelse; hvordan er det at være ung i mistrivsel
- Sociologiske og pædagogiske perspektiver og forståelse af ny udsathed, herunder perspektiver på præstationskulturen, tempo, psykologisering
- Pædagogiske greb og forebyggende indsatser med fokus på fællesskaber, resonans og selvoverskridelse
- Samarbejdsformer i forhold til det tværprofessionelle samarbejde og forældresamarbejdet
- Konventioner og lovgivning på området.