Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kurset er for dig der arbejder i et dagtilbud med ressourcepladser, og hvor I har et særligt fokus på hvordan pædagogiske indsatser og det pædagogiske læringsmiljø kan tilpasses, så det er muligt for alle børn at trives og udvikle deres kompetencer, og indgå i positive fællesskaber med børn og voksne. Kurset har fokus på at skabe et fælles sprog og fælles faglig forståelse og tilgang til det pædagogiske arbejde med social inklusion, samt at understøtte at de faglige kompetencer forankres i organisationen, arbejdsfællesskabet, og sætter sig igennem i handling.
På kurset kommer du til at få viden om og arbejde med at skabe en inkluderende pædagogik præget af diversitet og fællesskab - teoretisk og praktisk. Vi sætter lys på de inkluderende indsatser I allerede arbejder med, og retter fokus på hvordan I hver især kan styrke indsatsen gennem kollegial vejledning og målrettet arbejde med etablering af en stærk læringskultur.
Kurset er for,
alle pædagogiske medarbejdere i dagtilbud
-
Når du har gennemført kurset,
- vil du have viden om sammenhængen mellem inklusion og eksklusion i forskellige kontekster
- vil du have viden om centrale teorier og begreber om normalitet, afvigelse og marginalisering i en samfundsmæssig kontekst
- vil du have viden om inkluderende pædagogik, diversitet, deltagelse og styrkelse af fællesskaber
- kan du udvikle en inkluderende praksis præget af diversitet og deltagelse i fællesskaber
- kan du inddrage analytiske overvejelser konstruktivt i forhold til formulering af og udvikling af inkluderende indsatser
- kan du formulere og analysere problemstillinger vedrørende forholdet mellem inklusions- og eksklusionsmekanismer i konkrete pædagogiske og sociale sammenhænge
- kan du gennem vejledningsprocesser indgå i samarbejde om udvikling af en lærings- og udviklingsorienteret, refleksiv fagkultur
- kan du reflektere over mulighederne for gennem vejledning at forandre faglig praksis og fagpersonlige forholdemåder i konkrete sammenhænge
-
På undervisningsdagene vil du møde følgende tematikker:
- Professionelle læringsfælleskaber i dagtilbud – hvorfor og hvordan?
- Nye samarbejdsformer i dagtilbud med fokus på kollegial vejledning
- Inklusions- og eksklusionsmekanismer i børnegrupper og læringsmiljøer
- Fællesskabspædagogik
- Normalitet, afvigelse og marginalisering