Fra udfordring til mulighed - bliv klædt på til at møde børns forskellighed med faglighed og forståelse.
I disse år ser vi en udvikling i dagtilbuddene, hvor andelen af børn med udviklingsforstyrrelser – særligt inden for det socialkognitive område – er stigende. Mange af disse børn går i det almene dagtilbud, og det stiller nye og komplekse krav til pædagogisk personale. Hvordan skaber vi inkluderende fællesskaber, hvor alle børn har mulighed for at deltage, udvikle sig og trives?
Kurset Specialpædagogik i det almene dagtilbud er udviklet til pædagoger og andre fagprofessionelle, der ønsker at styrke deres viden og redskaber til at arbejde målrettet med børnefællesskaber, trivsel og deltagelse.
Gennem temaer bringes det specialpædagogiske ind i den almene pædagogiske praksis med fokus på at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. Fokus er på at favne og forstå børn med socialkognitive udviklingsforstyrrelser og lignende i dagtilbuddets fællesskaber, samtidig med at der introduceres metoder og tilgange, som kommer alle børn til gode. Udgangspunktet er forståelse af barnets perspektiv og at se forskellighed som en styrke, hvor relationer og tryghed er nøglen til deltagelse for alle børn.
Målgruppe
Kurset er for dig, der er pædagog i dagtilbud eller anden fagprofessionel på dagtilbudsområdet, og som ønsker at styrke din forståelse og dine handlemuligheder i mødet med børn med socialkognitive udfordringer – og som samtidig vil bidrage til stærkere og mere rummelige fællesskaber i det almene dagtilbud.
-
Når du har gennemført kurset:
- Har du viden om socialkognitive udviklingsforstyrrelser, børnesyn og børnefællesskaber, neuropædagogik, low arousal samt krop og sansemotorik
- Kan du udvikle og kvalificere inkluderende praksis med blik for mangfoldighed, fællesskaber og deltagelse og med afsæt i børneperspektiver
- Kan du bruge viden om krop, sanser, nervesystem og hjernens udvikling til at begrunde udvikling af nye deltagelsesformer og inkluderende pædagogik
- Har du en værktøjskasse med metoder og tilgange, du kan bruge i dit pædagogiske arbejde med at skabe trivsel for alle børn i dagtilbuddet
-
- Indsigt i socialkognitive udviklingsforstyrrelser og deres betydning for børn i dagtilbuddet.
- Arbejde med børnesyn, fællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle børn.
- Introduktion til neuropædagogiske principper og low arousal-tilgangen.
- Fokus på krop, sanser og berøring i den pædagogiske praksis.