Gå til hovedindhold

Anbragte børns skolegang

Lyt med når Anne Bølling Frederiksen, underviser på socialrådgiveruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, interviewer Niels Graarup, læringsvejleder for plejeforældre i Mariagerfjord Kommune, om hans erfaringer fra praksis.

Anbragte børn og unges skolegang har længe været et politisk fokus, som vi hører om jævnligt i medierne. Og det er det jo fordi vi fra forskning ved, at uddannelse og skole har stor betydning både for børnenes trivsel, men også for, hvordan de klarer sig senere i livet.



Flere nationale og internationale undersøgelser dokumenterer, at skole og uddannelse kan være ”vejen ud af udsathed”, idet succes med skole og uddannelse kan styrke barnets selvværd og skærme det mod yderligere stigmatisering.



Men som det er med det meste sociale arbejde, så findes der ikke en enkelt hurtig løsning til, hvordan man kan forbedre de anbragte børns skolegang. Målgruppen af børn i familiepleje er meget bred og børnene kan have meget forskellige læringsforudsætninger.



Der er altså alt mulig grund til at have fokus på dette tema og det er også det vi skal have i denne podcast.



Anne Bølling Frederiksen, underviser på socialrådgiveruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, interviewer Niels Graarup, læringsvejleder for plejeforældre i Mariagerfjord Kommune, om hans erfaringer fra praksis.



Lyt med her:

Gå på opdagelse i Absalons podcastunivers

Få faglig viden og inspiration direkte i øregangene, når og hvor du vil; på cyklen, i bilen, på løbeturen eller mens du vasker op.

Find alle vores podcasts her.