Dansk som andetsprog
Dansk som andetsprog handler både om en særlig elevgruppe og et fag i skolen. Her lærer du nemlig at planlægge undervisning til gruppen af flersprogede elever i skolen.
Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere faget dansk som andetsprog.
Flersprogede elever skal i faget have styrket deres dansksproglige kompetencer med udgangspunkt i den kulturelle baggrund, som de hver især møder op med. På denne måde understøtter du flersprogede elevers muligheder for at deltage på lige fod med andre elever i skolens fag.
Du lærer, hvordan nyankomnes sprog udvikler sig fra få ord som fx ”hej med dig” til eleverne behersker dansk sprog flydende. Sproglig diversitet og forholdet mellem sprog, kultur og identitet er et omdrejningspunkt i faget.
Den målrettede pædagogiske viden inden for arbejdet med andetsprog, er med til at støtte overgangen fra basisundervisning til almenundervisning for nyankomne elever. Du får også mulighed for at samarbejde med andetsprogsvejledere i forhold til test og evaluering af flersprogede elevers sproglige udvikling.
Du vil opleve og prøvet dansk som andetsprog af helt tæt på, da besøg og praktik på skoler med mange flersprogede elever er en naturlig del af undervisningsfaget.
I skole med flere sprog (Fane indhold)
Du har mulighed for at komme i praktik og ekskursion til skoler med mange flersprogede elever i løbet af din studietid. At være ”i skole med flere sprog” giver dig en mulighed for at opleve og prøve af, hvordan en lærer i dansk som andetsprog aktivt kan inddrage alle elevernes sprog i en meningsfuld sammenhæng i undervisningen – det vi på uddannelsen kalder translanguaging.
Traumer fra krigszonen (Fane indhold)
Hvad skal du mestre i klasserummet, når et flygtningebarn netop er kommet til Danmark og starter på din skole?
Senest har vi mødt et stort antal børn og unge fra Ukraine. Syriske flygtninge eller nytilkomne børn i en sammenført familie.
Det stiller særlige krav til skolerne og de lærere, der modtager de nyankomne elever. Der er behov for specialuddannede lærere i netop dansk som andetsprog, der ved, hvordan lærerne bedst kan arbejde med de eventuelle traumer, eleverne har fået af at opholde sig i krigszoner. Samtidig skal læreren helt konkret lære de nyankomne elever dansk sprog, så de kan deltage i skolens fag.
Lær dansk igennem arabisk (Fane indhold)
Arabisk i skolen?
Er det ikke dansk eleverne skal lære?
Det korte svar er 'jo', men det nye sprog eleverne skal lære kan gå gennem elevernes modersmål. Derfor er det nogle gange nødvendigt at bruge fx arabisk sprog som en genvej til dansk.
Genvejen kan fx være at læreren og elevernes i fællesskab inddrager forskellige ord fra forskellige sprog i undervisningen for at sammenligne og dermed bedre huske de nye danske ord.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen for at kunne vælge dansk som andetsprog.