Jesper's forskningsprofil er centreret omkring praksisbaseret læring, ledelse og kvalitetsudvikling i organisationer. Han undersøger, hvordan strategiske processer, organisatorisk læring og kvalitetsudvikling opstår gennem hverdagspraksisser og interaktioner mellem mennesker, teknologier og strukturer. Hans forskning fokuserer på, hvordan ledelsesmæssig ekspertise udvikles ved aktiv deltagelse i sociale og faglige praksisser, hvor læring og tilpasning bliver til kollektive handlinger og processer.
Inspireret af både fænomenologiske tilgange (fx Jazabkowski, Whittington) og posthumanistiske perspektiver (fx Gherardi) ser Jesper ledelse som et sociomaterielt fænomen, hvor både menneskelige og ikke-menneskelige aktører interagerer for at skabe meningsfulde handlinger i organisationer. Dette perspektiv udfordrer traditionelle opdelinger mellem subjekt/objekt og teori/praksis og fokuserer i stedet på, hvordan ledelse og læring udfolder sig som dynamiske og relationelle processer.
Et væsentligt aspekt af hans forskning er Strategy-as-Practice (SAP), som fokuserer på, hvordan strategi bliver til og udøves i praksis. SAP-feltet, fremhævet af Vaara og Whittington (2012), ser på, hvordan strategiarbejde skabes gennem daglige interaktioner mellem mennesker, teknologier og institutionelle faktorer. Dette felt understøtter Jespers interesse i strategisk ledelse, hvor strategier ikke blot formuleres på et abstrakt niveau, men praktiseres og forankres i konkrete organisatoriske sammenhænge.