Skal du være fagligt fyrtårn i arbejdet med den styrkede læreplan og være med til at fremme faglig refleksion og udvikling i dagtilbuddet, med fokus på læringsmiljøer?
Diplommodulet udvikler det faglige fyrtårns kompetencer til at indgå som faglig ressourceperson og forandringsagent, der kan hjælpe lederen med at facilitere fornyelses- og forandringsprocesser af det pædagogiske arbejde på baggrund af den styrkede pædagogiske læreplan.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget på dette modul, kan du:
- Bidrage til udvikling og forankring af den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud
- initiere et samarbejde om børns trivsel, udvikling, dannelse og læring med forældre og øvrige samarbejdspartnere
- Have viden om lovgivning, kommunale strategier og lokale indsatser vedrørende den pædagogiske læreplan, herunder det pædagogiske grundlag
- I samarbejde med kollegaer og ledelse organiserer og arbejder du helhedsorienteret med læreplanstemaerne så de, set fra et barneperspektiv, er sammenhængende og tematisk forbundne
- Didaktisk tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, der medtænker børns perspektiv og deltagelse, herunder inddragelse af børn i udsatte positioner
- Bidrage til en evalueringskultur præget af meningsfuld dokumentation af sammenhængen mellem praksis i det pædagogiske læringsmiljø og børns trivsel, udvikling, dannelse og læring
-
- Viden om læringsmiljøers betydning for børns trivsel, dannelse og udvikling
- Viden om forældresamarbejde og metoder til samarbejdet
- Viden om og metoder til undersøgelse af pædagogisk praksis med henblik på datainformeret udvikling af praksis
- Evalueringsteori - og metode
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der har eller er tiltænkt en særlig funktion ift. at fremme faglig refleksion og udvikling i daginstitutionen. Som fagligt fyrtårn(sammen med lederen) bidrager du systematisk i samarbejde med ledelsen til at fremme pædagogiske processer og forløb i dagtilbuddet med fokus på den styrkede læreplan og udvikling af læringsmiljøet.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet