Uddannelser der mærkes 2025: Konference satte fokus på studieengagement, læring og trivsel
Konferencen "Uddannelser der mærkes 2025" samlede mandag fagfolk fra uddannelsessektoren for at dele viden og værktøjer til at styrke studerendes læring og trivsel. Deltagerne fik inspiration til at tilpasse undervisningen til den unge generations behov.

Mandag slog Absalon Slagelse dørene op for den årlige konference "Uddannelser der mærkes 2025". Dagen samlede undervisere, fagprofessionelle og aktører fra uddannelsessektoren, og bød på et program med oplæg, workshops og netværksmuligheder.
Fokus var på at dele viden og konkrete værktøjer til at styrke studerendes læring, engagement og trivsel, samt hvordan man bedst tilpasser undervisningen til den kommende generation af studerendes behov.
Konferencen satte spot på den mangfoldighed, der kendetegner den unge generation af studerende, og de udfordringer, som undervisere og institutioner står overfor.
Rektor på Absalon, Camilla Wang, åbnede dagen med at understrege, at de politiske og uddannelsesmæssige forandringer kræver, at undervisningen skal tilpasses nye krav og forventninger fra de studerende.
"Det er en tid med stor forandring, og vi har travlt. Vi skal arbejde anderledes og være fleksible i vores tilgang," sagde Camilla Wang og opfordrede deltagerne til at tage del i diskussionerne om, hvordan man bedst imødekommer de unge studerendes behov.
Teknologi kan forberede studerende til fremtiden
Konferencens indhold var bredt og inkluderede blandt andet temaer som aktionslæring, konfliktløsning i studiegrupper og relationsdannelse i undervisningen.
En af de mere innovative tilgange, der blev præsenteret, var brugen af Virtual Reality (VR) i undervisningen. Zealand - Sjællands Erhvervsakademi faciliterede en simulationsworkshop, hvor deltagerne fik mulighed for at udforske, hvordan VR kan skabe realistiske læringsoplevelser, der forbereder de studerende på virkelige udfordringer i deres fremtidige arbejdsliv.
"VR giver os som undervisere mulighed for at simulere situationer, som de studerende en dag skal stå med i praksis," forklarede Jacob Baastrup Christensen, lektor og underviser på bygningskonstruktøruddannelsen.
Deltagerne blev også introduceret til metoder, der kan bidrage til at skabe et trygt læringsrum og styrke fællesskabet i undervisningen, samtidig med at de blev rustet til at håndtere de paradokser, der kendetegner den unge generation af studerende.
Konferencen blev afsluttet med en opfordring til fortsat samarbejde og videndeling, hvor deltagerne kunne fortsætte dialogen om, hvordan man sammen kan udvikle læringsmiljøer, der fremmer både trivsel og læring.