Obligatoriske moduler
Uddannelsens obligatoriske elementer tilrettelægges inden for følgende kerneområder:
- Administration, herunder sagsbehandling, digital forvaltning og opgaveløsning
- Borger og demokrati, herunder demokratiudvikling og borgerinvolvering.
- Politik og policy, herunder forberedelse, udmøntning og styring af politiske beslutninger.
- Kvalitet og innovation, herunder innovativ opgaveløsning.
Obligatoriske moduler
-
Modul 1 er bygget op omkring seks overordnede og gennemgående temaer. Sammen giver temaerne en bred introduktion til den offentlige sektors opbygning og den politiske og økonomiske kontekst som den offentlige sektor agerer i og dermed også til den verden som den professionelle administrationsbachelor skal arbejde i.
På modul 1 får du et bredt og introducerende teoretisk og metodisk fundament, men også konkret viden omkring hvordan den offentlige sektor fungerer.
I undervisningen lægges vægt på at inddrage aktuelle og relevante begivenheder i undervisningen med henblik på hele tiden at koble teorien med praksis.
På modul 1 kan du forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, arbejdsgrupper, teamøvelser, praksis- og træningsværksteder, gæsteforelæsninger, Action-Learning grupper, egen studietid mv. Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at du som studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten.
Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge. Størstedelen af studieaktiviteterne på dette modul er underviserinitieret.
-
Modul 2 er bygget op omkring fire overordnede og gennemgående temaer. Mens modul 1 var bredt introducerende til den offentlig sektor zoomes der i Modul 2 ind på selve den administrative opgaveløsning i en politisk styret organisation.
I modulet skal du arbejde med hvordan politiske og administrative beslutninger samt processer forberedes, implementeres og formidles indenfor en given organisatorisk og økonomisk ramme.
Der sættes fokus på den professionelle administrationsbachelors rolle som udøvende i opgaveløsningen. Den viden kombineres i dette modul med en forståelse for de økonomiske rammer, som der samtidig ageres i.
I modulet lægges der særligt vægt på den skriftlige formidling og betydningen af denne for den administrative opgaveudførelse.
I undervisningen lægges desuden vægt på at inddrage aktuelle og relevante begivenheder med henblik på hele tiden at koble teorien med praksis.
På modul 2 kan du forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, arbejdsgrupper, teamøvelser, praksis- og træningsværksteder, gæsteforelæsninger, Action-Learning grupper, egen studietid mv. Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at du som studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten.
Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge. Størstedelen af studieaktiviteterne på dette modul er underviserinitieret.
-
Modul 3 retter sig mod det juridiske grundlag for administrationsbachelorens opgaveløsning. Det skal endvidere sætte den studerende i stand til at identificere og vurdere juridiske problemstillinger under hensyntagen til borgernes retssikkerhed. Modulet vægter konkret sagsbehandling i alle dele af den offentlige sektor.
I undervisningen lægges vægt på at inddrage aktuelle og relevante begivenheder i undervisningen med henblik på hele tiden at koble teorien med praksis
På modul 3 kan du forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, arbejdsgrupper, praksis- og træningsværksteder, gæsteforelæsninger, digitalt understøttede læringsaktiviteter, egen studietid mv. Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at du som studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten.
Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge. Størstedelen af studieaktiviteterne på dette modul er underviserinitieret.
-
Modulet retter sig mod håndtering, styring og ledelse af økonomiske ressourcer i den offentlige sektor. Det skal endvidere sikre en sammenhæng mellem temaerne makroøkonomi, budget og regnskab samt ledelse- og økonomistyring.
På modul 4 kan du forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, workshops, praksis- og træningsværksteder, gæsteforelæsninger, digitalt understøttede læringsaktiviteter, egen studietid mv.
Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at du som studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten. Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge.
-
Modulet retter sig mod redskaber og metoder til administrativ opgaveløsning. Det skal endvidere sætte dig i stand til at selvstændigt at gennemføre projektarbejde samt kvalitetssikre opgaveløsning i den offentlige sektor.
Modulet vægter konkret evnen til at vurdere forskellige samfundsvidenskabelige metoder samt indsamling, bearbejdning og videreformidling af såvel kvalitative som kvantitative data.
På modul 5 kan du forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, arbejdsgrupper, praksis- og træningsværksteder, gæsteforelæsninger, digitalt understøttede læringsaktiviteter, egen studietid mv. Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at du som studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten.
Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge. Størstedelen af studieaktiviteterne på dette modul er underviserinitieret.
I slutningen af modulet arbejder du primært selvstændigt (i grupper) med eksamensproduktet, og søger vejledning/deltager i værkstedstimer efter behov. Der er herved lagt et stort ansvar over på dig som studerende og dine projektstyringsevner.
-
Modulet retter sig mod metodiske tilgange til håndtering af styring og udvikling i den offentlige sektor. Det skal endvidere sætte den studerende i stand til selvstændigt at vurdere og indgå i forandringsprocesser på organisations- gruppe og individniveau samt at kunne planlægge og gennemføre udviklings- og innovationsaktiviteter. Innovationsbegrebet står centralt på modulet og skal sættes i spil på baggrund af teoretisk indføring, praktiske øvelser, skriftlige opgaver og refleksive aktiviteter.
På modul 6 kan du forvente at møde en bred variation af studieaktiviteter fx holdundervisning, workshops, praksis- og træningsværksteder, gæsteforelæsninger, digitalt understøttede læringsaktiviteter, egen studietid mv. Fælles for studieaktiviteterne er, at det forventes, at du som studerende deltager aktivt både før, under og efter aktiviteten.
Der tilrettelægges studieaktiviteter svarende til en gennemsnitlig arbejdsindsats på 41 timer pr. uge. En stor del af studieaktiviteterne på dette modul er initieret af de studerende.