Med afgangsprojektet for retningen læringsvejleder kvalificeres til at kunne varetage igangsættende, udviklende, vejledende og koordinerende funktioner i forbindelse med skolens Pædagogiske Læringscenter.
Med afsæt i forsknings-, teoretisk og erfaringsbaseret viden inden for læring, didaktik og organisationsudvikling skal du vise, hvordan du i dit professionelle virke håndterer komplekse pædagogiske udviklingsopgaver, der angår læring og trivsel, samt didaktisk nytænkning i relation til elever, pædagogisk personale og skolen som organisation.
Afgangsprojektets emne skal ligge inden for retningens faglige område og det anføres i den skriftlige opgave, hvilke moduler uddannelsen er opbygget af og hvordan afgangsprojektet imødekommer læringsmålene for retningen.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning læringsvejleder
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- Har viden om lære- udviklings- og forandringsprocesser i skolen.
- Kan reflektere over etiske dilemmaer i vejledningspraksis.
- Har indsigt i anvendelse af forskningsbaseret viden i en professionel praksis i relation til læring, didaktik og trivsel.
- Kan forstå læringsressourcers relation til skolens læringskultur og understøttelse af udviklingsinitiativer.
-
- Kan facilitere indsamling, analyse af og pædagogisk refleksion over kvalitative og kvantitative data i forhold til vejlednings- og udviklingsopgaver.
- Kan reflektere over og anvende viden og metoder om læring, didaktik og trivsel i pædagogisk praksis og læringsfællesskaber.
- Kan facilitere læreprocesser med henblik på at skabe nye og eksperimenterende læringsrum og undervisningsformer.
- Kan vurdere, vælge og begrunde metoder og tilgange i relation til vejlednings- og procesledelse.
-
- Kan igangsætte, gennemføre, vurdere og begrunde vejledningsopgaver i organisationen i relation til aktuelle indsatsområder på baggrund af data og forskningsbaseret viden om læring, didaktik og trivsel.
- Kan indgå i samarbejde om at designe og lede komplekse pædagogiske udviklingsopgaver og forandringsprocesser på skolen med fokus på læring, didaktisk nytænkning og trivsel.