Med afgangsprojektet for inklusionsvejlederuddannelsen fordyber du dig i pædagogiske problemstillinger, der angår relevante aktørers deltagelsesmuligheder i relation til læring, udvikling og trivsel på individ-, gruppe- og organisationsniveau.
Du kommer til at arbejde med vejledningsfaglige forløb i forhold til at planlægge, gennemføre og evaluere deltagelsesfremmende processer i samarbejde med relevante aktører i pædagogisk praksis.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning Inklusionsvejleder
-
- Har viden om historiske- og samfundsmæssige betingelser og begrundelser for en styrket inkluderende praksis.
- Har viden om forhold der fremmer og hæmmer målgruppens deltagelsesmuligheder i pædagogiske kontekster.
- Har viden om vejledningsprocesser i relation til inkluderende praksisser.
-
- Kan analysere pædagogiske problemstillinger med afsæt i empiri og viden og på den baggrund designe tiltag for at øge målgruppens deltagelsesmuligheder.
- Kan reflektere over egen position, handlemuligheder og etiske dilemmaer i arbejdet som inklusionsvejleder.
- Kan planlægge, gennemføre og evaluere vejledningsforløb med målgruppen, kolleger, ledelse og pårørende.
-
- Intervenere i forhold til pædagogiske problemstillinger med forebyggende, indgribende og genoprettende inklusionsindsatser.
- Facilitere et samarbejde med relevante aktører om at håndtere komplekse problemstillinger på individ-, gruppe- og organisationsniveau i en inkluderende praksis.
- Påtage sig et ansvar for at vejlede målgruppen, kolleger, ledelse og pårørende i inkluderende praksis.