Bliv klogere på, hvad der er på spil i børn og unges digitale liv, samt i tilgange og metoder til at forebygge online-ekstremisme.
På kurset vil du arbejde med at udvikle metoder og greb med din egen praksis som omdrejningspunkt.
Fokus er på krydsfeltet mellem på den ene side de almene processer i relation til identitet, tilhørsforhold og in- og eksklusion og på den anden side de særlige fænomener, som børn og unge møder, når processerne finder sted online, såsom grooming, propaganda, rekruttering, konspirationsteorier,
misinformation mv.
Målgruppe
SSP medarbejdere, politi, lærere, pædagoger, boligsociale medarbejdere samt forvaltningsansatte med relevante arbejdsopgaver indenfor emnet.
Om kurset
-
- Kompetencer til at forholde dig nuanceret og undersøgende til, hvordan online fænomener påvirker centrale processer i børn og unges liv.
- Redskaber til at kunne gå i dialog med børn og unge om deres online-liv samt uhensigtsmæssige tendenser online, herunder også at kunne iværksætte åbne debatter med børn og unge.
- Kompetencer at anvende tilgange og metoder i arbejdet med at forebygge online-ekstremisme og at udvikle og tilpasse sådanne tilgange og metoder til egen praksis.
-
- Kursusmateriale og ekspertoplæg, der giver indblik i de forskellige processer og fænomener, som præger feltet inden for online ekstremisme.
- Greb og metoder, der kan virke forebyggende i forhold til, at disse udvikler sig i ekstrem retning
Aktiviteterne på og mellem undervisningsgangene lægger op til undersøgelse af, hvad der er på spil i børn og unges online-fællesskaber på ’kanten’.
OBS!
Kurset afholdes: UCL Vejle, Vestre Engvej 51C, 7100 Vejle
Undervisningsdatoer:
- 5. november
- 11. november
- 21. november
- 26. november
Undervisningstidspunkt: 9.30 - 15.00