Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Står du som lærer eller pædagog i det pædagogiske arbejde med at skabe stærke fællesskaber og styrke deltagelsesmulighederne for alle gennem inkluderende pædagogik, så er dette modul relevant for dig.
Inklusion har længe været på den pædagogiske dagsorden, men hvad forstår vi ved en inkluderende pædagogisk praksis, og hvordan skaber vi deltagelsesmuligheder for alle i pædagogisk praksis? Dette modul giver dig mulighed for at skærpe din viden og handlekraft med forskning-, praksis- og udviklingsviden om styrket deltagelsesmuligheder i de pædagogiske fællesskaber.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget i dette modul, kan du:
- reflektere over metoder, der styrker deltagelsesmuligheder i fællesskaber i egen pædagogiske praksis med forståelse for den organisatoriske, tværprofessionelle og samfundsmæssige kontekst
- ud fra systematisk iagttagelse og metodisk indsats begrunde udvikling af nye deltagelsesformer og inkluderende pædagogik
- Indgå i samarbejde med kollegaer og ledelse om at udvikle og styrke inkluderende og mangfoldige fællesskaber med afsæt i børne- og brugerperspektiver
- analysere forhold, der kan påvirke børn, unge og voksnes deltagelse i fællesskaber, med særligt fokus på diversitet
-
- viden om centrale teorier om normalitet, afvigelse og marginaliseringsprocesser
- teorier og begreber om at fremme inklusion og deltagelse
- viden om dilemmaer i forhold til diversitet, deltagelse og styrkelse af fællesskaber i pædagogiske praksis
- metoder, der styrker deltagelsesmuligheder i fællesskaber i den pædagogiske praksis
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder på det pædagogiske område og har en interesse i at arbejde med deltagelsesmuligheder for alle i en inkluderende pædagogisk praksis.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet