Vil du arbejde med det pædagogiske grundlag og pædagogiske læreplaner og være med til at fremme faglig refleksion og udvikling i dagtilbuddet, med fokus på det pædagogiske miljø? Og ønsker du at blive klogere på, hvordan du kan udvikle en meningsfuld dokumentations- og evalueringsform med udgangspunkt i børns perspektiver?
Dette kursus er for dig, der ønsker kompetencer til at indgå som faglig ressourceperson og forandringsagent, der kan medvirke til at skabe forandringer i det pædagogiske arbejde på baggrund af lovgivning, kommunale strategier, pædagogiske læreplaner og lokale indsatser.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder på det pædagogiske område og har en interesse i at arbejde med udvikling af pædagogiske miljøer, som har betydning for alle børn, unge og voksne i praksis.
-
Når du har gennemført kurset, kan du
- Forstå sammenhængen mellem strukturelle og processuelle forholds betydning for det pædagogiske miljø
- Anvende gældende lovgivning og det pædagogiske grundlag i tilrettelæggelsen af det pædagogiske miljø
- Undersøge og udvikle pædagogiske miljøer, der forbinder sig til det pædagogiske værdi- og lovgrundlag
- Anvende og vurderer forskellige dokumentations- og evalueringsformer, der får betydning i hverdagen
-
- Viden om strukturelle og processuelle forholds betydning for det pædagogiske miljø
- Tilgange til at undersøge og udvikle det pædagogiske miljø gennem hverdagens rutiner, planlagte aktiviteter og spontane situationer
- Faglig viden om arbejdet med at udvikle en meningsfuld dokumentationspraksis og evalueringskultur