Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kurset er for dig, der arbejder som pædagogmedhjælper i dagtilbud, hvor I arbejder eller skal arbejde målrettet med at omsætte og forankre arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan i jeres daglige pædagogiske praksis.
På kurset kommer du til at få viden om, hvordan du kan arbejde med den styrkede læreplan med særligt fokus på læringsmiljøer, børneperspektiver, børnefællesskaber og legen. Som pædagogisk medarbejder har du en vigtig rolle – ikke kun for børnene, men også for dine kolleger. I kurset vil der også være fokus på, hvordan du kan indgå i samarbejde med kollegaer og ledelser omkring forankringen af den styrkede pædagogiske læreplan.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder som pædagogmedhjælper i dagtilbud
-
Når du har gennemført kurset
- kan du bidrage til udvikling og forankring af den pædagogiske læreplan i dagtilbud
- kan du indgå i sparring med kolleger og ledelse om at undersøge, udvikle og evaluere pædagogiske læringsmiljøer
- har du indsigt i læreplanens mål med afsæt i det brede læringsbegreb
- har du indsigt i hvordan strukturelle rammer og procedurer påvirker børns læring i hverdagens rutiner, planlagte aktiviteter, leg og spontane situationer
- kan du i samarbejde med kolleger og ledelse planlægge og arbejde helhedsorienteret med læreplanstemaerne, så de fremstår sammenhængende og tematisk forbundne fra et barneperspektiv
- kan du didaktisk tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, der medtænker børns perspektiv og deltagelse, herunder inddragelse af børn i udsatte positioner
- kan bidrage til en evalueringskultur præget af meningsfuld dokumentation af sammenhængen mellem praksis i det pædagogiske læringsmiljø og børns trivsel, udvikling, dannelse og læring
-
På undervisningsdagene vil du møde følgende tematikker:
- Rutinelæringsmiljøer og gode overgange
- Børneperspektiv i praksis
- Leg, stemninger og positionering
- Børn i udsatte positioner, deltagelse og børnefællesskaber
- Evalueringskultur, omsætning af viden og forankring