Bliv bedre til at tilrettelægge lærings- og udviklingsmiljøer hvor børn med gennemgribende udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser trives.
Dagtilbudsområdet rummer i dag i stigende omfang børn med gennemgribende udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser - og det opleves som en udfordring at kunne tilgodese denne forskellighed godt nok.
Det, der tidligere blev karakteriseret som højt specialiseret, er nu en nødvendig del af det pædagogiske felts almene kompetencer.
Samspillet mellem det almene- og det specialpædagogiske stiller store krav til fagligheden om nye forståelser, redskaber, nye måder at organisere sig på, højere grad af tværprofessionelt samarbejde og nye måder at samarbejde med forældre på.
På dette kursus får du viden om og værktøjer om at arbejde med børn, der har gennemgribende udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser.
Om kurset
-
Når du har gennemført kurset, har du:
- Viden om børn med gennemgribende udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser
- Viden om tilrettelæggelse af inkluderende og samskabende læringsmiljøer
- Viden om principperne bag Low arousal tilgangen
- Viden om og færdigheder til at arbejde tværprofessionelt
- Viden om og færdigheder i at tilrettelægge den gode hverdag i institutionen for alle børn
- Kompetencer til at arbejde bevidst med forskellige arbejdsformer der fremmer børns deltagelse.
-
- Målgruppeforståelse; hvordan er det at være ung i mistrivsel
- Sociologiske og pædagogiske perspektiver og forståelse af ny udsathed, herunder perspektiver på præstationskulturen, tempo, psykologisering
- Pædagogiske greb og forebyggende indsatser med fokus på fællesskaber, resonans og selvoverskridelse
- Samarbejdsformer i forhold til det tværprofessionelle samarbejde og forældresamarbejdet
- Konventioner og lovgivning på området.
Målgruppe
- Inklusionspædagoger
- AKT pædagoger
- Ressourcepædagoger
- Pædagogiske vejledere
- Pædagoger der arbejder med børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelse