Dette modul kvalificer dig til at varetage de udviklende, vejledende og rådgivende funktioner af kolleger og elever i forhold til særlige behov i matematikundervisningen i gymnasieskolen.
På modulet vil du opnå indsigt i den grundlæggende viden om elever i matematik vanskeligheder. Med udgangspunkt i matematikkens didaktik vil vi arbejde med at udvikle din undervisnings praksis med særlig henblik på denne elevgruppe.
Vi vil arbejde systematisk med afprøvninger i egen praksis, som en integreret del af modulet, med særligt henblik på analyse af undervisningssekvenser. Denne del af modulet vil foregå i studiegrupper.
Dette modul på 10 ECTS indgår i undervisningsforløbet matematikvejleder for ungdomsuddannelserne som er en del af Den pædagogiske diplom uddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
På dette modul vil vi - med udgangspunkt i praksis – arbejde med undervisningsværktøjer, koblet med teori der kan anvendes i arbejdet med elever i vanskelige læringssituationer.
Når du har gennemført modulet, kan du indgå i professionelt samarbejde med kollegaer og ledelse om udviklingen af pædagogiske og fagdidaktiske indsatser i matematikundervisning med særligt fokus på denne elevgruppe.
Du bliver i stand til at:
- Vejlede om undervisningstiltag for elever med særlige behov
- Planlægge differentieret matematikundervisning
- Identificere behov for støttemuligheder og hjælpemidler
- Afdække elevens forudsætninger, potentiale og motivation
-
- Teorier om elevers vanskeligheder ved læring af matematik
- Anvendelse af udvalgte metoder til afdækning af forudsætninger og potentialer hos elever med særlige behov
- Internationale og nationale forskningsresultater om læring hos og undervisning af elever med særlige behov
- Differentierede undervisningsmetoder og relevante hjælpemidler på baggrund af konkrete behov, herunder elementer af inkluderende praksisser
- sproglige og kommunikative dimensioners betydning for matematik læring
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der er matematiklærer i gymnasiesektoren og ønsker at få nye kompetencer til at udvikle, rådgive, vejlede, koordinere og lede arbejdet med indsatser for elever i vanskelige læringssituationer i matematikfaget.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet