Der er fortsat udfordringer med at skabe en evalueringskultur på dagtilbudsområdet; hvordan får man evaluering til at være en naturlig del af hverdagen? Hvordan finder man tid til analysen af den pædagogiske dokumentation? Hvordan kommer man videre fra viden til handling? osv.
En stærk evalueringskultur er ikke abstrakt eller afkoblet fra praksis; tværtimod er den kendetegnet ved en stærk kobling mellem den spontane hverdagsevaluering og den systematiske planlagte evaluering.
Absalon kan medvirke til at understøtte ledere og personaler i dagtilbud, så de kan arbejde videre med at udvikle evalueringskulturen, således at alle børn får et godt børneliv med gode muligheder for at trives, dannes, lære og udvikle sig.
Kurset er for dig, der
- arbejder som pædagog eller er leder i daginstitutioner
-
- Viden om, hvordan man som dagtilbud kan få en stærk evalueringskultur, der styrker det pædagogiske læringsmiljø.
- Inspiration til at give evalueringskulturen i dit dagtilbud et eftersyn og redskaber til at arbejde videre med forankringen af denne i en samskabelsesproces i institutionen.
- Kompetencer til at arbejde didaktisk og organisatorisk med tilrettelæggelse af tiltag, der giver lyst til at arbejde med evaluering.
-
På vores 3 dages kurset har vi fokus på:
- Evalueringspraksis
Koblingen mellem den spontane og den systematiske evalueringspraksis. - Pædagogisk dokumentation
Hvordan perspektiver fra børnene kan inddrages i evalueringer. - Refleksion og analyse
Hvordan man får alle med og undgår, at det bliver kedeligt. Fokus på kreative metoder. - Fra viden til handling
Hvordan praksis kan justeres på baggrund af det, vi får øje på, og hvordan der kan følges op på de nye tiltag? - Mødestruktur
Hvordan en veldefineret mødestruktur kan understøtte et systematisk samarbejde.
- Evalueringspraksis