Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Styrk dine kompetencer til kollegial vejledning og sparring og vær derigennem med til at styrke faglighed og faglig udvikling på dit ansættelsessted
Kollegial vejledning og sparring er afgørende for faglig kvalificeret praksis og for udvikling af faglighed på sociale tilbud. Igennem kollegial vejledning og sparring bliver man gode kolleger for hinanden, hvor man gennem sparring bidrager til, at man som fagprofessionel ikke bliver i forudindtaget synsninger, og bidrager til det at kunne skifte perspektiv, som er så vigtigt i borgerfokuseret pædagogisk praksis.
Om kurset
-
Når du har gennemført kurset,
- kan du gennem vejledningsprocesser indgå i samarbejder om udvikling af en lærings- og udviklingsorienteret, refleksiv fagkultur
- kan du reflektere over og håndtere relationernes betydning, etiske dilemmaer og magtforhold, som den kollegiale vejleder kan møde i konkrete, organisatoriske sammenhænge
- har du indsigt i læring i praksis samt organisationens- og fagkulturens betydning for læreprocesser
- kan du reflektere over muligheder for gennem vejledning at forandre faglig praksis og fagpersonllige forholdemåder i konkrete sammenhænge
- kan du reflektere over egen positionering i kollegial vejledning
- kan du tilrettelægge, lede og evaluere i læringsorienterede kollegiale vejledningssammenhænge
- kan du anvende vejledningsteorier og -metoder relateret til kollegial vejledning
- kan du analysere og evaluere gruppedynamiske processer i relation til vejledning kan samarbejde med borgere om at udvikle øget indflydelse på egen livssituation og demokratisk samfundsmæssig deltagelse.
-
- Feedbackkultur i organisationer og rammer for den kollegiale vejledning
- Praksislæring og refleksion over egen praksis som kollegial vejleder
- Træning af rollen som kollegial vejleder
- Facilitering af læringsorienterede forandringsprocesser, herunder facilitering af møder i or-ganisationen
- Vejlederens rolle og den særlige samtaleform der etableres i vejledningen
- Om positionering i relation til kollegial vejledning, herunder etik og magt
- Vejledningsmetoder og refleksionsmodeller
- Teoretiske perspektiver på vejledning og facilitering samt gruppeprocesser
Målgruppe
Kurset er for dig, der er fagprofessionel, og arbejder i pædagogisk og socialpædagogisk praksis