Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Vil du have indsigt i og redskaber til arbejdet i nutidig specialpædagogik , hvor der er fokus på handicapsyn, etik, og medborgerskab
Kurset handler om specialpædagogik gennem tiderne samt om de begreber, der har præget specialpædagogikken gennem tiden - herunder menneskesyn, etik, handicapsyn og medborgerskab.
End videre går kurset tæt på faglig viden om hjernen, sanserne og nervesystemet, hvilket er i tråd med nutidens forståelse af specialpædagogik.
Det betyder konkret, at kurset fokuserer på neuropsykologien som grundlag for tilrettelæggelse, udførelse og evaluering af neuropædagogiske indsatser.
Målgruppe
Kurset er for pædagoger, pædagogmedhjælpere og andre faggrupper, der arbejder inden for det specialpædagogiske område
Kurset er på 2 ECTS
Om kurset
-
- Kan du håndtere specialpædagogiske paradigmer, herunder professionsforståelse og etik, udvik-lingsmæssig diversitet og variation i relation til inkluderende og ekskluderende processer.
- Kan du påtage sig ansvar for samarbejds- og grup-peprocesser i det mono- og tværfaglige felt, i forhold til sociale og organisatoriske specialpæ-dagogiske opgaveløsninger
- Kan du identificere specialpædagogikkens egenart i relation til almenpædagogikken.
- mestrer du at samarbejde om en læringsdifferentie-ret indsats, der fremmer inklusion og som rum-mer overvejelser i forhold til den enkelte og til netværket omkring den enkelte
- Har du viden om specialpædagogik i samtiden, her-under indsigt i såvel det formelle grundlag(lovgivning, konventioner etc.) som indsigt i de organisatoriske og samfundsmæssige betingel-ser
- Kan du reflektere over normalitet og afvigelse samt funktionsnedsættelser og diagnosticering i denspecialpædagogiske kontekst i historisk og nutidigt perspektiv.
-
I undervisningen tages udgangspunkt i følgende overordnede tematikker:
- Målgruppekendskab og handicapforståelse.
Neuropsykologisk og neuropædagogisk tilgang til arbejdet med borgere.KRAP faktorer – som tilgang og forståelsesramme i arbejdet med borgerneMentalisering - Målbevidst arbejde med borgere i et kerneopgaveperspektivFaglighed i borgercentreret perspektiver Pædagogik i nutidig kontekstMedarbejderes rolle i forhold til faglighed, der spændt ud mellem system og livsverdenEtik
- Undersøgende tilgang til arbejdet og dokumentationSystematisk målbevidst arbejde med observation og dokumentation, der giver faglig mening – og som udvikler faglighed
- Kollegial refleksion – som en måde at arbejde fagligt og fagligt udviklende
- Målgruppekendskab og handicapforståelse.