Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Dette modul er for dig som ønsker at styrke dine vejlederkompetencer og ruste dig til de komplekse krav, der følger med rollen som kursistvejleder eller klinisk vejleder for postgraduate.
Hvorfor tage dette modul?
Vejledning i klinisk praksis bliver stadig mere central i takt med, at sundhedsvæsenet udvikler sig. Nye politiske og samfundsmæssige tendenser stiller større krav til struktureret kompetenceudvikling og dokumenteret læringsudbytte. Samtidig oplever mange vejledere, at:
- Arbejdsopgaverne bliver mere komplekse – der stilles øgede krav til refleksion, kritisk tænkning og evidensbaseret praksis.
- Uddannelsesforventningerne øges – postgraduate skal have målrettet, professionel vejledning for at kunne håndtere specialiserede opgaver.
- Nye teknologier og arbejdsgange præger hverdagen – vejledere skal kunne integrere digitale læringsmetoder og understøtte kompetenceudvikling i en teknologisk foranderlig kontekst.
- Læringsmiljøet kræver øget fokus – psykologisk tryghed, feedbackkultur og didaktisk variation bliver afgørende for at understøtte effektiv læring.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Om modulet
-
Dette vejledermodul giver dig en solid teoretisk og praktisk forståelse af vejledning i klinisk praksis. Du får konkrete metoder og redskaber til at styrke dine vejledningskompetencer, så du kan:
- Skabe trygge og læringsunderstøttende miljøer for postgraduate
- Anvende feedback og refleksionsværktøjer, der fremmer læring
- Navigere i de krav og forventninger, der stilles til vejledere i dag
- Integrere pædagogiske og didaktiske metoder i din vejledning
Vil du være med til at løfte vejledningsopgaven i sundhedsvæsenet? Så tilmeld dig modulet og styrk dine kompetencer i professionel vejledning af postgraduate!
-
- Tilrettelæggelse af læreprocesser og interventionsformer
- Didaktiske teorier og undervisningstilrettelæggelse
- Vejledning og refleksion som teori og metode
- Evaluering som teori og metode
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er målrettet sundhedsprofessionelle, der arbejder med vejledning af postgraduate – herunder sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, jordemødre og andre sundhedsfaglige med en vejlederfunktion.
Modulet opfylder desuden kravet om 1/6 diplom i vejlederpraksis for kursistvejledere i specialuddannelsen for akutsygeplejersker.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet