Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Social kapital er, ligesom økonomisk kapital, en ressource, du bevidst kan bruge i din ledergerning. Med den kan du facilitere det helhedsorienterede samarbejde om jeres kerneopgave på tværs af organisationen, i de enkelte enheder og mellem leder og medarbejder.
Hvad er social kapital, tænker du måske? Det er menneskene – relationerne – i din organisation. Vi er nemlig hinandens forudsætninger for at skabe løsninger, der virker. Samarbejdet skaber en innovativ, produktiv, kvalitetsorienteret og effektiv organisation.
Dette valgmodul på 5 ECTS er en del af diplomuddannelsen i ledelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Overalt i det offentlige arbejdes der med tillid og afbureaukratisering både ud fra en styringsmæssig og en værdimæssig tilgang. Begge perspektiver er helt centrale ledelseskompetencer.
På modulet arbejder du med betydningen af relationer, tillid og samarbejde for at lykkes med at styrke både kvaliteten, opgaveløsningen og det psykosociale miljø. Ydermere vil du få indsigt i, hvilke kommunikative og relationelle ledelsesværktøjer, der bidrager til en mere tillidsbaseret organisation.
På modulet får du kompetencer til at identificere indsatsområder, og du får værktøjer til at igangsætte og facilitere konkrete tiltag, der styrker tilliden både horisontalt og vertikalt i organisationen. Du får også indsigt i, hvordan du holder fokus på opgaven, og hvordan vi kan tale om det svære i samarbejdet – på en ufarlig måde.
-
Tillid som bærende værdi udfordrer radikalt måden, man traditionelt tænker ledelse på. Når ledelse opfattes som et produkt af et samspil, som kan opstå blandt medarbejdere uden en formel leder, så bliver relationerne, tilliden og samarbejdet af afgørende betydning for at kunne agere agilt og skabe effektive løsninger.
På modulet får du
- viden om betydningen af relationer, tillid og samarbejde for at lykkes med høj produktivitet og trivsel
- indsigt i hvordan du holder fokus på opgaven og, hvordan vi kan tale om det svære i samarbejdet – på en ufarlig måde
- konkrete redskaber til at arbejde med tillid som en bærende værdi i din ledelse med henblik på at skabe kurs, koordination og commitment omkring kerneopgaven
- kompetencer til at identificere indsatsområder, der støtter dig i at udvikle samarbejdsevnen i teams, medarbejdergrupper mv., og værktøjer til at igangsætte konkrete indsatser for at øge den sociale kapital.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der er leder, koordinator eller og konsulent, og vil skabe trivsel, produktivitet og social kapital med en tillidsbaseret ledelse.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet