Er du børnehaveklasseleder, eller har du et ønske om at blive det?
Så vil modulet Leg, kreativitet og æstetiske processer give dig gode forudsætninger for at arbejde med legens betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i indskolingen.
Som børnehaveklasseleder arbejder du i krydsfeltet mellem leg og læring, mellem lærerig leg og legende læring eller bare følger børnenes spontane leg, som den udvikler sig.
Diplommodulet handler om, hvordan børn og voksne kan mødes i kreative og legende fællesskaber og samtidig lære af hinanden og med hinanden i indskolingen.
Diplommodulet handler om legen og det legende, hvordan legen folder sig ud, hvilken betydning legen har for børns dannelse, hvordan børn og voksne kan mødes i kreative og legende fællesskaber og samtidig lære af hinanden og med hinanden.
Modulet vil bidrage til at udvikle dine faglige kompetencer som børnehaveklasseleder gennem indsigt i og viden om leg, kreativitet og æstetiske processer, og hvordan disse kan fremme børns deltagelsesmuligheder, nysgerrighed og fantasi.
Modulet vil kvalificere dine evner til at forholde dig analytisk og refleksivt til legens særlige karakter og betydning, og du vil kunne begrunde og anvende didaktisk tænkning i understøttelse af legende, kreative og æstetiske processer i samarbejde med kolleger.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget på dette modul, kan du
- Påtage dig ansvar for at udvikle en pædagogisk praksis, der understøtter legende, eksperimenterende, kreative og æstetiske processer
- Samarbejde med kolleger om at udvikle en pædagogisk praksis, der understøtter legende, eksperimenterende, kreative og æstetiske processer.
- Have grundlæggende viden om centrale pædagogiske teorier om leg, kreativitet, samt eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers deltagelsesmuligheder
- Have viden om og reflektere over betydningen af den professionelles indsats i samspil med de institutionelle rammer, rum og betingelser
- Udvikle en pædagogisk praksis med afsæt i forskningsinformeret viden om børn, unge og voksnes leg og kreative og æstetiske processer.
-
- Teori om leg, kreativitet og æstetiske processer
- Faglig viden om legens og kreativitetens betydning for børn, unge og voksnes deltagelsesmuligheder
- Viden om og metode til at udvikle en pædagogisk praksis, der understøtter legende, eksperimenterende, kreative og æstetiske processer
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder som pædagog og har en interesse i at arbejde med udvikling af læringsmiljøer, der fremmer børn, unge og voksnes deltagelsesmuligheder gennem leg, kreativ udfoldelse og fællesskaber.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet