Kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
”Nogle gange må man gøre ting, også selvom det er farligt. Ellers er man ikke et menneske, men bare en lille lort”. Astrid Lindgren, "Brødrene Løvehjerte"(1973)
Kvalificer dig til aktivt at kunne tilrettelægge, give plads til og deltage i legemiljøer, der understøtter spændingsfyldt leg. Med børneperspektivet og legen som omdrejningspunkt lærer du at vurdere og støtte de lege, der rummer risiko og giver sus i maven - og som igen og igen udfordrer både de voksnes og børns grænser.
I praksis kan en forsigtighedskultur hos de voksne få betydning for, hvilke lege der understøttes og hvilke lege, der lukkes ned.
Børn opsøger aktivt risiko, fordi det giver dem gode oplevelser og følelser. Legen har en værdi i sig selv og det gælder også leg i højde og fart.
Målgruppe
Medarbejdere der arbejder i dagtilbud, børnehaver, vuggestuer og skole-/fritidsområdet
-
- Du vil tilegne dig faglig viden om spændingsfyldt leg, og hvordan netop de legeoplevelser ruster børn til livet – gåpåmod, selvbevidsthed og risikostrategier.
- Du får viden og færdigheder til at kunne tilrettelægge, afprøve og evaluere legemiljøer, der både indenfor og udenfor understøtter spændingsfyldte legeoplevelser af både ”frygt og glæde”!
- Du vil kunne indgå i et vejledende samarbejde med kollegaer og forældre
-
Du kommer til at arbejde med egne grænser og mod i naturen, så du kan risikovurdere og udvikle leg.
På kurset udfordres forsigtighedskulturen, og du inviteres ind i et trygt læringsfællesskab med praksisnære oplæg samt øvelser både ude og inde,