Dette modul introducerer matematikkens fagdidaktik og udforsker forskellige lærings- og undervisningsteoretiske tilgange. Fokus vil være på udviklingen af matematikundervisningen med udgangspunkt i fagsyn og læringssyn.
Vi vil tage afsæt i både klassiske teorier og nyere tendenser inden for fagdidaktisk forskning, med fokus på at undersøge og systematisk udvikle god matematikundervisning.
Denne centrale del indebærer afprøvning i egen praksis, hvor særligt analyse af undervisningssekvenser vil være i fokus. Denne del af arbejdet vil foregå i tiden mellem undervisningsgangene i fastlagte studiegrupper.
Dette modul på 10 ECTS indgår i undervisningsforløbet matematikvejleder for ungdomsuddannelserne som er en del af Den pædagogiske diplom uddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Dette modul kvalificerer dig som matematiklærer i gymnasieskolen og til at varetage udviklende, vejledende og rådgivende funktioner over for kolleger med fokus på at fremme god matematikundervisning.
-
- National og international forskning om elevers læring i matematik og undervisning af elever i matematik
- Brugen af repræsentationer i undervisningen
- Sproglige og kommunikative dimensioners betydning for matematiklæring
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der er matematiklærer i gymnasiesektoren og ønsker at få nye kompetencer til at videreudvikle din og dit gymnasies undervisningspraksis i matematikfaget.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet