Vil du udvikle dine kompetencer til at mestre en pædagogisk praksis, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for børn og unge i sociale netværk, ved brug af relevante metoder, materialer eller hjælpemidler i naturen?
Trods kvalificerede pædagogiske og terapeutiske indsatser oplever mange anbragte og udsatte børn og unge fortsat at stå uden for samfundets fællesskaber og uden tilknytning til skole, uddannelse eller fritidsliv. Mange kæmper med lavt selvværd, mistrivsel, begrænset social deltagelse, lav fysisk aktivitet og ringere skolepræstationer end deres jævnaldrende.
Gennem natursociale indsatser kan børn og unge understøttes i at udvikle kompetencer, der bidrager til mestring af hverdagens udfordringer. Forskningen viser, at børns og unges handlekompetencer, sociale kompetencer, bevægelseskompetencer, madkompetencer og oplevelse af fællesskab kan udvikles gennem interaktion med og i naturen.
På kurset arbejdes der med en bred vifte af naturdidaktiske aktiviteter, der både styrker fællesskab, selvstændighed og sanseoplevelser, bl.a.:
- Bushcraft – fx at snitte sin egen ske, lave sit eget krus eller sno og flette af naturmaterialer.
- Naturterapi og sansning – aktiviteter der styrker ro, nærvær og kropslig forankring gennem naturens elementer.
- Bålmad – fra enkel til avanceret madlavning på bål, hvor bålmadens betydning for smag og spiseoplevelse udforskes i praksis.
Kurset afvikles på baggrund af erfaringer fra udviklingsprojektet "Væredygtige Unge i Naturen" i samarbejde mellem Professionshøjskolen Absalon og Naturvejledning Danmark.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder med udsatte børn og unge på f.eks. anbringelsessteder. Kurset er både for dig, som er nybegynder indenfor natur og udeliv og for dig, som allerede er godt i gang, og som har brug for at bygge oven på de erfaringer og kompetencer, du allerede har.
Kurset er på 2 ECTS
-
Når du har gennemført kurset,
- Kan du indhente information, beskrive, analysere og vurdere individuelle og kontekstuelle baggrunde for vanskeligheder i forhold til læring, kontakt og trivsel.
- Kan du beskrive, planlægge og gennemføre individuelle og kontekstuelle almene og specialpædagogiske indsatser, der fremmer læring og trivsel på baggrund af naturpædagogisk tilgang og arbejde
- Mestrer du en pædagogisk praksis, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for børn og unge i sociale netværk, ved brug af relevante metoder, materialer og hjælpemidler i naturen.
- Har du viden og forståelse for spisemiljøets og det sociale samværs betydning for måltidsoplevelsen med naturen som ramme.
- Har du viden om og kan reflektere over tilrettelæggelse af mad og måltider i naturen med afsæt i et brugerperspektiv
-
- Natursociale indsatser & naturdidaktik
- Bushcraft - snit din egen ske, lav dit eget krus, sno og flet af naturmaterialer, m.m.
- Naturterapi og sansning
- Bålmad - enkel og avanceret madlavning på bål
- Bålmadens betydning for smag og spiseoplevelse