Gå til hovedindhold

Fyraftensmøde Neuropædagogik i det specialiserede børneområde

Kom og bliv klogere på, hvordan den neuropædagogiske tilgang i det daglige pædagogiske arbejde kan være med til at skabe indre ro som forudsætning for læringsparathed - og styrke børns læringsfællesskaber.

I en verden med mange ydre krav og forventninger er det vigtigt at være opmærksom på at styrke netop de indre kvaliteter, som giver børn og unge en større ro og bedre selvfølelse som forudsætning for læring og udvikling.



Neuropædagogik tager udgangspunkt i en helhedsorienteret tilgang - et holistisk menneskesyn - og har til hensigt at skabe pædagogiske interventioner, der skal fremme livs-og læringsforudsætninger for mennesker i alle aldre.

Neuropædagogik handler ikke om en bestemt fremgangsmåde, men er en forståelsesramme, hvor viden om hjernens og sansernes opbygning og funktioner bliver omsat i pædagogisk praksis. Ved at kortlægge børns forudsætninger, kan pædagogen tilrettelægge en hverdag, der tilgodeser barnets stærke sider og ressourcer, mens man vha. konkrete greb og indsatser kan kompensere for de svage sider.

Det får du ud af mødet

For at den professionelle bedst muligt kan møde barnets perspektiv og nærmeste udviklingszone, er han/hun nødt til at vide noget om hjernens udvikling og modning i de første 0-6 år. Ellers risikerer man at ende i lærings-og udviklings krav og har forventninger, som ikke er tilpasset til barnets behov og udviklingsniveau.

Med viden om den neuropædagogiske og neuropsykologiske tilgang bliver du bedre til at forstå barnets handlinger og motiver/behov samt skabe mere stabilitet for børnene i de forskellige læringsmiljøer.

Du går hjem med en introduktion til:

  • Hvordan du støtter børn til at finde indre ro som forudsætning for læringsparathed
  • Hvordan du kan støtte børn med sansemotoriske udfordringer, koncentrationsbesvær, læringsmæssige udfordringer ved at bruge nervesystemet som vejviser i forhold til at mærke sig selv
  • Hvordan du støtter børn med sårbare/skrøbelige nervesystemer til at stå stærkere i sig selv
  • Hvordan du kan arbejde med børns udfordringer ud fra en res-sourceorienteret kropslig tilgang (embodiment)

Program:

  1. Velkommen og præsentation.
  2. Kort introduktion til den neuropædagogiske forståelsesramme samt introduktion til nervesystemets udvikling.
  3. Hvordan kan den professionelle via den neuropædagogiske tilgang være med til at tilrettelægge pædagogiske interventioner, så de bedst muligt retter sig mod barnets nærmeste udviklingszone?
  4. Idéer til hvordan du kan arbejde med børns udfordringer ud fra en ressourceorienteret kropslig tilgang (embodiment)
  5. Opsamling og afrunding og netværk