Få en dyb og grundlæggende viden og forståelse for, hvordan neuropsykologiske forhold har betydning for menneskers reaktioner og adfærd, så du kan møde mennesker med et mere relevant pædagogisk tiltag.
Det pædagogiske arbejde, med mennesker med funktionsnedsættelser, diagnoser og handicaps, der har brug særlige rammer og støtte, er målrettet medborgerskab, deltagelse og resiliens - dette for at understøtte et liv,der er båret af livskvalitet, selvbestemmelse og deltagelse i sociale fællesskaber.
Et særlig stærkt fokus er på pædagogisk faglig kvalitet, hvor den enkelte borger er i centrum og hvor der arbejdes med pædagogisk faglig kvalitet med afsæt i recoverytilgang. Dertil kommer fokus på rehabilitering som en helhedsorienteret indsats, der kalder på vidensbaseredes indsatser og “lovende praksis”.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Psykologi, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemgået dette modul, har du:
- Teoretisk og forskningsbaseret viden om det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for at fremme trivsel, læring og udvikling
- Kompetence til at tilrettelægge, gennemføre og vurdere neuropædagogiske interventioner og tiltag
- Viden om resiliens og færdigheder i at arbejde med resiliens et socialpædagogisk perspektiv
-
- Kognitions- og neuropsykologiske problemstillinger, set i et livslangt perspektiv, i pædagogiske kontekster
- Tilrettelæggelse, gennemførelse og vurdering af neuropædagogiske interventionsforløb
- Hjernens grundlæggende funktioner, dens udvikling og struktur
- Det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for centrale kognitive, sociale, emotionelle og motoriske funktioner samt tilsvarende funktionsnedsættelser
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder med mennesker i udsatte positioner inden for social - og specialpædagogik.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet