Vil du styrke dine kompetencer til at tilrettelægge en hverdag for børn, der tager udgangspunkt i barnets unikke forudsætninger og stærke sider?
Med neuropædagogikken, som en del af din pædagogiske værktøjskasse, kan du på en ny og helhedsorienteret måde sætte fokus på både barnets læring, udvikling og dannelse
Alle børn er særlige - og nogle børn har brug for særlige indsatser. Det specialiserede børneområde stiller nye og større krav til den pædagogiske faglighed, hvor der tages udgangspunkt i nye perspektiver på pædagogiske tilgange og indsatser på tværs af det almene og specialpædagogiske område.
Dagtilbudsområdet rummer i dag i stigende omfang børn med et sårbart nervesystem; herunder børn med gennemgribende udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser – og det opleves som en udfordring at kunne tilgodese denne forskellighed godt nok.
Med en neuropædagogisk tilgang får man en helhedsorienteret tilgang, der tager afsæt i et holistisk menneskesyn og en forståelses- og refleksionsramme, hvor viden om sanserne samt hjernens opbygning og funktioner bliver omsat i pædagogisk praksis.
-
Når du har gennemført kurset
- har du viden om hjernens grundlæggende funktioner samt dens udvikling og struktur, og kan kortlægge børns forudsætninger.
- har du viden om det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for centrale kognitive, sociale, emotionelle og motoriske funktioner med henblik på at kunne tilrettelægge en pædagogisk hverdag med udgangspunkt i barnets forudsætninger og ressourcer.
- kan du reflektere over sammenhænge mellem et neuropsykologisk og neuropædagogisk videngrundlag og en konkret pædagogisk praksis.
- kan du arbejde med børns udfordringer ud fra en ressourceorienteret kropslig tilgang (embodiment).
- kan du støtte børn med sansemotoriske udfordringer, koncentrationsbesvær og læringsmæssige udfordringer ved at bruge nervesystemet som vejviser i forhold til at mærke sig selv.
- kan du støtte børn med sårbare/skrøbelige nervesystemer til at stå stærkere i sig selv.
-
- Hjernens opbygning og funktion
- Krop og sanser i et neuropædagogisk perspektiv
- Betydningen af relationer og samspil for børns udvikling
- Mentalisering i pædagogisk praksis
- Indre ro som forudsætning for læringsparathed og udvikling
- Idéer til hvordan du kan arbejde med børns udfordringer ud fra en ressourceorienteret kropslig tilgang (embodiment)
Målgruppe
- Pædagoger i 0-6 års området
- Inklusionspædagoger
- AKT-pædagoger
- Ressourcepædagoger
- Pædagogiske vejledere.