Børn har brug for at lege, og de har brug for voksne, der forstår at understøtte legen.
Vores legekonsulent besøger institutionen af tre omgange á tre timer, hvor legekonsulenten leger med børnene, mens I observerer, hvad der sker.
Observationen anvender I i den efterfølgende vejledning, hvor I sammen reflekterer over, hvad der skete i samspillet mellem børnene og legekonsulenten.
Undervejs i forløbet udarbejder I egne mål, ønsker og øvebaner, som er relevante for jer.
Målgruppe
Medarbejdere på dagtilbuds- og skole/fritidsområdet.
Om kurset
-
- Ord og begreber på legepædagogikken
- Kompetencer til at organisere og indrette legemiljøer
- Kompetencer til at understøtte det pædagogiske legemiljø.
- Viden om hvordan den rette position i legen øger kvaliteten i samspillet.
-
- Viden om hvordan en legende tilgang kan understøtte det pædagogiske legemiljø.
- Viden om hvordan institutionens fysiske rum og rammer kan skabe større mulighed for, at alle børn kan være deltagende i legen.
- Viden om hvordan roller i leg og samvær, som fx engagement, toneleje og bevægemønstre påvirker børnenes leg.
- Viden om hvordan børn og voksens kommunikationsmønstre har en afgørende betydning for børns sprogudvikling.
- Et blik for udviklingen af børns legefærdigheder, så de kan indgå i alsidige lege, samspil og fællesskaber.