Vil du have mere viden om psykologi og udvikle dine handlingsstrategier med hensyn til arbejdet med udvikling, læring og dannelse i en pædagogisk kontekst?
I pædagogiske kontekster er der et større og større behov for og krav om at kunne arbejde med læringsfællesskaber som udviklings - og dannelsesrum.
Med en indsigt i de psykologiske teorier om lærings- og dannelsesprocesser vil du blive bedre til at indgå i refleksivt samarbejde om at håndtere diversitet i forhold til lærings- og dannelsesprocesser i en pædagogisk praksis.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Psykologi, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
- Du kan indgå i refleksivt samarbejde om at håndtere menneskelig diversitet i forhold til lærings- og dannelsesprocesser i en pædagogisk praksis.
- Du får psykologisk viden om lærings- og dannelsesprocesser og deres forankring i forskning, historie og samfund
- Du får viden om almindeligt forekommende læringsvanskeligheder og deres indflydelse på udviklingsmulighederne hos individer og grupper.
- Du kan analysere og diskutere psykologiske problemstillinger med afsæt i forskellige lærings- og dannelsesteorier
- Du kan anvende psykologisk teori til at reflektere kritisk over normer og menneskesyn i pædagogisk praksis
-
- Psykologisk teori og metode i pædagogisk sammenhæng
- Psykologisk viden og metoder i læringsmiljøer og udviklingssammenhænge
- Mestring af relevante metoder, herunder interventionsmetoder i psykologien som grundlag for at styrke udviklings-, trivsels- og læreprocesser
- Ledelse og facilitering af arbejds- og interventionsprocesser på baggrund afindsigt i psykologisk viden og metode
Målgruppe (Fane indhold)
Målgruppen er fagprofessionelle i forskellige pædagogiske kontekster
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet