Alle dagtilbud skal arbejde med læreplanstemaet Natur, udeliv og science, men mange pædagoger oplever, at det er svært at varetage denne opgave. Dette kursus klæder dig på til at arbejde reflekteret med sciencepædagogik - både ude i naturen, og inde i institutionens eksisterende hverdag og rutiner.
I Den styrkede pædagogiske læreplan fra 2018 fremgår det, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer. Af disse seks læreplanstemaer er Natur, udeliv og science måske det læreplanstema, som pædagoger føler sig mindst rustet til at varetage.
“Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder” står der i den styrkede læreplan, men for at det kan lykkes kræver det pædagoger, som kan understøtte børn i at være nysgerrige på naturen og få erfaringer med natur og naturfænomener, og som kan støtte deres spirende forståelser for naturens sammenhænge.
Absalon har fra 2020 været i gang med et udviklingsprojekt Naturlig science i dagtilbud. Gennem målrettede aktiviteter blev 3-6 årige børns naturlige nysgerrighed og lyst til sciencetænkning afprøvet og udviklet i udvalgte dagtilbud. Viden fra dette projekt, samt det kommende BUPL-projekt Science ind i hverdagen - kan det virkelig være så enkelt?, danner grundlag for dette kursus.
Om kurset
-
Efter kurset kommer du hjem med ny faglig indsigt og viden omkring sciencepædagogik og sciencedidaktik, med konkret inspiration til aktiviteter og tilgange og med blik for, hvordan sciencepædagogik kan udfoldes i de øvrige læreplanstemaer, i naturen og inden for din institutions dagligdag og rutiner.
Det er målet at du:
- kan tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø med afsæt i børns perspektiver, børns spørgsmål og aktive deltagelse i fælles undersøgende praksis
- kan anvende didaktiske metoder, med fokus på sciencepædagogiske tilgange i legebaserede læringsmiljøer, herunder inddragelse af eksterne læringsmiljøer
- har indsigt i hvordan leg og læring indgår i en sciencepædagogisk praksis
- har indsigt i de fysiske rammer og processuelle forholds betydning for alle børns naturvidenskabelige læring og dannelse
- kan udvikle sciencepædagogik med aktiv inddragelse af naturen, naturfænomener og naturfaglige begreber
- har viden om sciencepædagogik med fokus på teknologi, ingenørskab og matematisk opmærksomhed
-
Kurset er planlagt over 5 dage med forskellige tematikker, hvor du vil komme omkring:
- Hvad er sciencepædagogik
Her tager vi udgangspunkt i Natur, udeliv og science som en introduktion og uddyber sciencepædagogikkens mange sider. Vi vil komme ind på betydningen af børns sciencekapital og sammenhængen til Den styrkede pædagogiske læreplan. - Science som en nysgerrighed på verden
Her vil vi introducere de filosofiske samtaler med børn samt voksenviden og voksenroller, samt anvendelsen af produktive spørgsmål i at være nysgerrige sammen. - Planlægning og pædagogens rolle
Her vil vi anvende didaktiske metoder i forhold til planlægning og rammesætning af sciencepædagogiske temaer, samt pædagogen som formidler. Samt udforske, hvad man som pædagog skal vide og hvad man skal kunne for at formå dette. - Legebaseret læring og at gribe det uventede
Her vil vi udforske, hvordan vi kan ‘lege’ science, hvor fantasi, kreativitet og legeuniverser er det bærende element i scienceaktiviteterne. Vi udforsker dialektikken mellem leg og læring og designer en legeaktivitet med sciencefokus. - Science ind i hverdagen
Vi laver en opsamling med fokus på science ind i læreplanstemaerne og hvilken forståelse, vi nu har af sciencedannelse.
- Hvad er sciencepædagogik
Målgruppe (Fane indhold)
Kurset er for dig, der er pædagog i dagtilbud og som ønsker at kvalificere og styrke dit arbejde med sciencepædagogik - både som en del af arbejdet med læreplanstemaet Natur, udeliv og science, men i høj grad også som en del af hverdagens alsidige læringsmiljøer.