Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Dette kursus er målrettet sygeplejersker ansat på somatiske afdelinger i Region Sjælland
Med dette 4-dages kursus vil du få viden om årsager, pleje, behandling og omsorg til potentielt kritisk syge patienter for derigennem at styrke din faglige sikkerhed.
På alle dage vil nedslag i typiske patientsituationer fra egen og andres praksis ligge til grund for indholdet og primært fokus vil ligge på observation af tidlige tegn på kritisk sygdom, identifikation af årsager samt forebyggende og adækvate handlinger her på.
Målet med det kursus er at:
- Udvikle kliniske færdigheder i patientsituationer med risiko for eller tilstedeværelse af kritisk sygdom
- Styrke den naturvidenskabelige viden samt evnen til at anvende denne i patientsituationer med risiko for eller tilstedeværelse af kritisk sygdom
- Styrket faglig sikkerhed i kritiske situationer
Du skal forvente, at arbejde med egne problemstillinger mellem kursusdagene i din egen praksis. Den sidste dag arbejdes med progression i handlekompetence og faglig sikkerhed, faglig sparring og refleksion over egen og andres praksis hvorfor der er 1 måned mellem 3 og 4 kursusdag.
Om kurset
-
- Respiratoriske problemstillinger (C-pap, syre-base)
- Kombinationer af problemstillinger (eks. A+B)
- Patienten med sepsis
- Den immobile patient – sengelejekomplikationer og sammenhængen mellem symptomer og handlinger – udvikling af den kritiske situation og forebyggelse heraf
- Den smertepåvirkede patient
- Øve tekniske færdigheder
- EWS/ISBAR/ABCDE mv.
- Krisekommunikation med patient
- Tværprof. kommunikation og samarbejde – hvad skal jeg gøre klar, og hvilke data har mine samarbejdspartnere behov for, for at kunne handle
- Egne kompetencer, ansvar, prioritering og uddelegering
- Tekniske/kliniske færdigheder (eks. C-pap, sug og lignende)
- Udvikling af situationer - fra få symptomer til mange – kompleksiteten
- Udvalgte faglige nedslag i symptomer, tilstande, reaktioner (fysiologisk/naturvidenskabeligt)
-
- Inddragelse af patienten i egen behandling, herunder krisekommunikation
- Overblik i at prioritere opgaver og patienter
- At kunne anvende relevante redskaber i kommunikationen eksempelvis ISBAR med tværfaglige samarbejdspartnere herunder videreformidle patientobservationer systematisk og relevant
- At kunne observere tidlige tegn på kritisk sygdom, samt identificerer årsager, og handler forebyggende og adækvat her på
- Styrket evne til omsætning af viden til praksis
- Styrket tekniske/kliniske færdigheder