Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Vil du udvikle dine kompetencer til at mestre en pædagogisk praksis, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for børn, unge og voksne i relevante netværk, ved brug af relevante metoder, materialer eller hjælpemidler.
Trods målrettede pædagogiske og terapeutiske indsatser oplever mange anbragte børn og unge fortsat at stå uden for fællesskaber samt uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked. De kæmper ofte med mistrivsel, lavt selvværd, begrænset social deltagelse, mindre fysisk aktivitet og ringere skolepræstationer end deres jævnaldrende.
Dette kursus introducerer en natursocial pædagogisk tilgang, der støtter børn og unge i at opbygge vigtige kompetencer til hverdagen og overgangen til voksenlivet. Gennem involverende aktiviteter i naturen styrkes handlekraft, sociale færdigheder, bevægelsesglæde og madkompetencer – alt sammen med fokus på fællesskab og relationel trivsel.
Kurset er udviklet med afsæt i et udviklingsprojekt og gennemføres i samarbejde med Naturvejlederforeningen Danmark.
Målgruppe
Kurset er for pædagogisk personale på anbringelsessteder for børn og unge
Kurset er på 2 ECTS
-
Når du har gennemført kurset,
- Kan du indhente information, beskrive, analysere og vurdere individuelle og kontekstuelle baggrunde for vanskeligheder i forhold til læring, kontakt og trivsel.
- Kan du beskrive, planlægge og gennemføre individuelle og kontekstuelle almene og specialpædagogiske indsatser, der fremmer læring og trivsel på baggrund af naturpædagogisk tilgang og arbejde
- Mestrer du en pædagogisk praksis, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for børn, unge og voksne i relevante netværk, ved brug af relevante metoder, materialer eller hjælpemidler
- Har du viden og forståelse for spisemiljøets og det sociale samværs betydning for måltidsoplevelsen
- Har du viden om og kan reflektere over tilrettelæggelse af mad og måltidspolitikker med afsæt i et brugerperspektiv.
-
- Natursociale indsatser
- Bushcraft
- Naturterapi og sansning
- Sensorik/madens æstetik
- Naturdidaktik
- Natursociale indsatser