Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Arbejdet med børn, unge og voksnes seksualitet i det pædagogiske felt handler om holdninger og mindset og om seksualpolitik med sigte på børnenes, de unges og borgernes kønsidentitet, seksualitet og livskvalitet.
Arbejdet som seksualvejleder rækker derfor både ind i relationen til børnene, de unge og de voksne – men også ind i den samlede organisation og ud i de eksterne samarbejder. Dit arbejde som seksualvejleder kalder derfor også på, at generel praksis udvikles i forhold til seksualvejledning
På dette modul får du bl.a kompetencer til at udvikle din egen og andres praksis som en del af den samlede indsats knyttet til seksualvejledningen.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den sociale diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Om modulet
-
- Viden om og forståelse for kompleksiteten i vejlederrollen, samt kan reflektere over sine egne muligheder og begrænsninger som vejleder i praksis
- Kompetencer til at demonstrere viden om indhold i og formål med seksualpolitik i praksis samt vise forståelse for formidling af og undervisning i tabuiserede emner
- Indsigt i udviklings- og læreprocesser på både individ- og gruppeniveau og kan reflektere over denne viden i undervisnings- og vejledningssammenhænge
- Kompetencer til at vurdere og begrunde sin vejlederidentitet, rolle og funktion i praksissammenhæng
- Kompetencer til at implementering og vedligeholdelse af seksualpolitikker i praksis
- Kompetencer til at anvende viden om udviklings-, forandrings- og læreprocesser i forhold til borgere, pårørende og andre samarbejdspartnere
- Kompetencer til at påtage sig rollen som vejleder i seksualitet i organisatorisk sammenhæng
- Kompetencer til at udvikle egen og andres praksis i forhold til at sikre borgeres udvikling og trivsel samt igangsætte organisatoriske strategier, så seksualitet er en del af den fælles forståelsesramme – dette også i tværprofessionelle sammenhænge
-
- Vejlederrollen og identitet i en organisatorisk kontekst
- Socialpolitik – formål og indhold
- Forandringsprocesser og udvikling af praksis
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder som fagprofessionel i det social - og specialpædagogiske felt.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet
Studieordning (Fane indhold)
-
De fleste ansatte, som er omfattet af en overenskomst, har mulighed for at søge en kompetencefond om tilskud til betaling af deltagerprisen på et efteruddannelsesforløb, og også ofte til undervisningsmaterialer og transport. En lang række af Absalons akademi- og diplommoduler er forhåndsgodkendt i kompetencefondene, hvilket gør det nemt at søge. Hvilken kompetencefond som er relevant, afhænger af hvilken overenskomst du er ansat under.
På det offentlig område er der følgende kompetencefonde:
På det private område er der en lang række kompetencefonde, hvoraf nogen af de største er Industriens Kompetencefond og Kompetencefonde.dk. Kontakt din fagforening for at afklare, hvilken kompetencefond, som er interessant for dig.