
Forskningsmiljø
Pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed
Vi skaber ny viden og metoder inden for pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed, der styrker trivsel, fællesskaber og mindsker ulighed.
Forskningsmiljø
Vi skaber ny viden og metoder inden for pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed, der styrker trivsel, fællesskaber og mindsker ulighed.
Vores ambition er at bidrage til pædagogers viden, dømmekraft og tværprofessionelle samarbejde, og hvordan det styrker familier og børns livsmuligheder.
I forskningsmiljøet er der fokus på pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed.
Vi adresserer en udfordring i pædagogisk arbejde om, hvordan der kan skabes gode trivselsmiljøer, liv og vilkår for alle. Med en stærk interesse for pædagogisk arbejde med børn (0-6 år) og børnelivets mange facetter, bidrager vores forskning med praksisnær viden om, hvordan trivsel og fællesskaber for forskellige børn og familier skabes.
Vi har blik for, hvad samfundsforhold både før og nu betyder i børn og familiers liv. Her iblandt social ulighed og udsathed, og hvilke pædagogiske mulighedsrum og dilemmaer, der er i praksis. Vi bidrager til pædagogers viden, dømmekraft og tværprofessionelle samarbejde, og hvordan det styrker familier og børns livsmuligheder.
Vi inddrager professionelle, familier, og børn som deltagere i forskning og udvikler praksis sammen med aktører, der har indsigt i børneliv. Vi skaber praksisnær viden, der bidrager til, at pædagoger kan handle og møde forskellige familier og børn og medvirke til at udvikle børns muligheder og perspektiver på eget liv.
Forskningsprojekter i vores miljø dækker en bred vifte af emner relateret til pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed
Forskningsprojektet ’Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde’ undersøger, hvad policy krav om tidlig læring betyder for pædagog-forældre-samarbejde, og hvilke brudflader til andre idealer, der opstår. Dette omfatter, hvilke positioner pædagoger og forældre etablerer til daglig, og hvad de forventer af hinanden, især før og omkring børns skolestart.
Projektet kombinerer et policy studie, etnografisk inspirerede studier i daginstitutioner og deltagerinvolverende seminarer.
Projektlead
Projektleder i Absalon
Samarbejdspartnere
Bevillingsbeløb
Bevillingsgivere
Du finder også informationer om projektet på UC Viden og her
Trivsel og fællesskaber for familier og børn:
Pædagogisk faglighed, tværprofessionelt samarbejde og ulighed blandt familier og børn:
Demokrati og børneliv på tværs af sammenhæng:
Igangværende ph.d.-projekter:
Vi samarbejder bredt med praksis og andre vidensinstitutioner, og vi vil gerne udbygge vores samarbejde med det omgivende samfund og med danske og internationale forskningsinstitutioner.
Hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så kontakt ovenstående. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du er interesseret i at gennemføre et ph.d.-projekt ved forskningsmiljøet.